Sukupolven vaihdos avattiin vuosi sitten Cannesin venemessuilla esitellyllä F4:lla. Tänä vuonna sen mallimerkintä tarkentuu F4.9:ksi, mikä kuvaakin paremmin sen 50-jalan eli 15 metrin kokonaispituutta. Samalla on uuden Prestige-sukupolven toisen mallin aika, kun estradille tuodaan 17,3 metrin mittainen F5.7. 

Prestige turvaa mallistouudistuksessa tuttuihin nimiin. Rungot ovat Michael Petersin piirtämiä ja muotoilu Garroni Designin kynästä. Muotoilussa on selvä irtiotto edellisen sukupolven malleihin, mutta lopputulokseen voi olla tyytyväinen. Muotokieli on hillityn tyylikäs ja sopusuhtainen, mitä ei kaikista uusista flybridge-veneistä voi hyvällä tahdollakaan sanoa.

Vaikka muotoilua ei ole uhrattu tilojen kasvattamiseen, vaikuttaisi F5.7:n tilatarjonta olevan kokoluokassaan runsasta. Tarjolla on kolmen makuukajuutan ja kolmen toiletin kombo, ja optiona peräruuman kalustaminen miehistöhytiksi.

Tilaratkaisussa on muutama tuore näkökulma. Merkittävin niistä on keulaan sijoitettu ja muista tiloista omalle tasolleen asemoitu mastersviitti. Se sijaitsee korkeussuunnassa pääkannen ja majoituskannen välissä, millä korostetaan sen yksityisyyttä ja erityisyyttä. 

Pohjapiirroksen perusteella tilaa näyttäisi olevankin runsaasti: oven takana on eräänlainen eteistila kookkaine vaatekaappeineen ja meikkipöytineen, jonka jälkeen siirrytään avaralle makuuosastolle, johon kuuluu kookas suorakaiteen muotoinen parivuode ja sohva. Suihkukomerolla ja kahdella lavuaarilla varustettuun toilettiin kuljetaan paapuurin sivulta.

Vieraskajuutat on sijoitettu keskiveneeseen, suurempi parivuoteellinen ja yksityistoiletilla varustettu paapuuriin, ja kompaktimpi kahden erillispunkan kolmoskajuutta styyrpuurin puolelle päivätoiletin viereen.

Kansisalongissa kulmasohvan sivut on venytetty sekä veneen leveys- että pituussuunnassa lähes yhtä pitkiksi, mikä uudistaa sisätilojen geometriaa. Pentterikin on pikemminkin poikittain kuin pitkittäin. Styyrpuurin sivukannelle johtava liukuovi on sijoitettu ohjaamon sijaan sen taakse, millä on myös vaikutusta tilojen flow’hun.

Teeman mukaisesti myös peräkannen kalustus on asemoitu uusiksi. Kaksi irtosohvaa ja niiden välissä oleva pöytä muodostavat kuuden hengen aterion, jossa istutaan vastakkain veneen pituussuunnan mukaisesti.

Myös keulakansi on nykytyylin mukaisesti valjastettu oleskelutilaksi, joka muodostuu ylös nostettavilla selkänojilla varustetusta aurinkotasosta sekä hiukan C-kirjaimen muotoa saaneesta etuosan sohvasta, jota voi täydentää pöydällä ja keulatason istumapaikoilla.

Tavanomaisinta järjestystä on löydettävissä yläkannelta, jonka etuosa on valjastettu ohjaamolle ja aurinkotasolle ja takaosa kookkaalle kulmasohvalle ja ulkopentterimoduulille. Jos korkeus ei ole rajoite, voi optiolistalta valita kattoluukulla varustetun HT-katoksen.

Prestigen linja on ollut jo pidemmän aikaa se, että valitun voimalinjan ympärille tehdään niin paljon venettä kuin mahdollista. F5.7 on varustettu kahdella 600-hevosvoimaisella Volvo Pentan D8-dieselillä ja hyvän hyötysuhteen omaavilla IPS-vetolaitteilla. Huippunopeuden odotetaan yltävän 27 ja matkanopeusalueen 23 solmuun. Tehdashinnat alkavat vakiovarustein ja Suomen vielä toistaiseksi voimassa olevalla verokannalla noin 1,6 miljoonasta eurosta.

Kuten sanottua, yleisön eteen F5.7 tuodaan ensimmäistä kertaa syyskuussa, Cannesin venemessuilla. Sitä ennen on vuorossa F4.9:n Suomen debyytti, joka tapahtuu elokuussa Helsingin Uivassa venenäyttelyssä.

www.prestige-yachts.com

www.nauticalpartners.fi