Uusi V55 ottaa paikkansa mallistossa viime vuonna esiteltyjen V50:n ja V60:n välistä. Ulkomuodossa on paljon tuttua mutta myös jotain uutta.

Esimerkiksi katon ja sivuikkunoiden liitoskohdan haarautuminen muodostaa entistä syvemmän uoman sivuprofiiliin, mikä yhdessä kasvaneiden ikkunapintojen kanssa korostaa linjakkuutta. Perä on entistä pidempi ja sivukaiteet jatkuvat yhtenäisinä aina laajalle uimatasolle johtavien portaiden alapäähän.

Avotila on sportcruiser-tyyliin laaja. Suuren aurinkotason etureunassa on sohva ja sen etupuolella sivulasien suojassa L-sohva ja sähkögrillillä varustettu ulkopentteri. Takaseinä on avattavissa alas hissaantuvaa ovea myöten koko laajuudeltaan, joten kansisalonki ja sisäpentteri ovat niin halutessa saumattomasti avotilan kanssa samaa tilakokonaisuutta. Ohjaamon sivuikkuna ja kookas kattoluukku liikkuvat sähköllä, samoin viihdekeskuksen 49-tuumainen töllö.

Keulakannelle on kalustettu oma oleskelutilakokonaisuus, joka muodostuu leveästä sohvasta ja aurinkotasosaarekkeesta.

Taka-aurinkotason alla on apuvenetalli, joka on mitoitettu 3,45-metriselle Williamsille. Hydraulinen uimataso on vakiona, styyrpuurin laidalle saa optiona kompaktin yhden hengen miehistökajuutan.

Majoituskannelta löytyy kolme makuukajuuttaa, joista omistajan sviitti on sijoitettu keskiveneeseen. Keulakajuuttaan saa joko kiinteän parivuoteen tai saksivuoteen, jonka puoliskot on liikutettavissa yhteen tai erikseen. Kolmas, kerrosvuoteilla varustettu kajuutta on styyrpuurin puolella.

Toiletit löytyvät paapuurin laidalta perätysten. Takimmainen on varattu pääsviitin asukkaiden privaattikäyttöön, etummaiseen pääsee sekä keulakajuutasta että käytävältä.

Ensimmäisten mallikuvien perusteella sisustus on taattua Princess-tyyliä, johon kuuluu nykyisin ripaus tai vähän enemmänkin skandinaavista selkeyttä.

Moottorivaihtoehdot tulevat Volvo Pentan moottoritarjonnan huipulta. Valittavana on 12,8-litraisten D13-moottorien pariasennus, joko 900- tai 1000-hevosvoimaisina versioina. Harva tyytyneen muuhun kuin tasalukuun. Voimansiirto on toteutettu perinteiseen tapaan suorilla akseleilla.

Syystä tai toisesta Princess vierastaa yhä Volvo Pentan suurempia IPS-vetolaitteita, vaikka on niitä pienempiin malleihinsa omaksunut. Niinpä moottorin koossa ja tehoissa V55 edustaa suurta hyppäystä suurempiin. V50:ssä on Volvo Penta IPS600:t eli kaksi 5,5-litraista ja 435-hevosvoimaista D6:sta, joilla sille luvataan 30–32 solmun huippunopeus. V55:n huippunopeuksien luvataan asettuvat konevalinnasta riippuen 34–37 haarukkaan, mutta V50:een verrattuna myös kulutus nousee aivan eri lukemiin.

V55:n hinnat alkavat noin miljoonasta englannin punnasta, mutta siinä ei ole vielä mukana veroja sen enempää kuin rahtia tai muita toimituskuluja. Potentiaaliset ostajat lienevät valmiita investoimaan myös lisävarusteisiin ja yksilöintiin, joten lopullinen hinta lipsahtanee suhteellisen helposti päälle puolentoista miljoonan euron.