Marc Lombardin piirtämä Privilege Signature 510 D-Light -katamaraani on kevennetty malli valmistajan suositusta 510-mallista. Nimestään huolimatta katti on kokonaispituudeltaan 56 jalkaa, kun mukaan lasketaan puuksprööti. Veneen leveys on huimat 7,98 metriä.  

Tilavuudeltaan massiivisessa veneessä on käytetty hiilikuitua surutta. Masto ja puomi ovat tietenkin hiilikuitua, mutta kevyttä hiilikuitua on käytetty myös rungon rakenteissa, laipioissa, kannessa sekä sisustuksessa. Sandwich-rakennetta on myös hyödynnetty painonpudotustalkoissa.  

Koostaan huolimatta Privilege on varsin menevän näköinen peli, sopivan linjakas yhdestä kulmasta ja voimaa uhkuva toisesta. Vene ei kuitenkaan ole mikään raaseri, vaikka kevennys varmasti näkyy suorituskyvyssä joinakin solmun kymmenyksinä, on sen suurin ansio ainakin toimittajan mielestä suurempi kuormansietokyky. 

Vene on tämän koko- ja hintaluokan veneiden tapaan laajasti räätälöitävissä. Perusoptioissa venettä saa 3 tai 4-kajuuttaisena. Varustelistan ruksimiseen menee tätä venettä tilatessa aika monta kuppia kahvia, mutta lopputuloksena Privilege Signature 510 on valmis kaikille maailman merille. 

Tällainen vene on varsin arvokas hankinta, eikä valmistaja ainakaan toistaiseksi ole ilmoittanut alkaen-hintojaan. Potentiaaliset ostajat tuskin ovat edes kiinnostuneita niistä.

Muuten hienossa veneessä on mielestäni vain yksi huono puoli: sen omistajan kajuutta on sijoitettu eteen keskelle. Paikkana hieno, mutta merenkäynnissä varmasti rauhaton. Toisaalta omistajan kabiinin sijoittaminen toisaalle lienee vain neuvottelukysymys.

www.privilege-marine.com