Erilaisia – tai lopulta aika samanlaisia – 30–50-jalkaisia T-top-veneitä on varsinkin lämpimien maiden markkinoilla pilvin pimein, mutta ilmeisesti kakkuakin riittää jaettavaksi. Mukaan on liittymässä myös suomalainen Quarken.

Uuden 35 T-Topin perustana on luonnollisesti tänä vuonna esitelty 35 Cabin. Alipainelaminoitu runko on sama, samoin keulakannen loikoilualue sekä edukseen vuodesohvalla, V-vuoteella ja erillisellä toiletilla erottuva keulakajuutta.

Quarkenin kaikissa malleissa on osittain epäsymmetrinen kansirakenne, ja niin on myös 35 T-Topissa. Pääkulkuväylä perän ja keulan välillä on styyrpuurin laidalla ja suurimmilta osin avotilan lattian korkeudella eli syvällä laitojen suojassa. Paapuurissa on kapeampi ja varalaidan korkeudella kulkeva sivukansi. Ratkaisu on T-top-tyyppisissä veneissä perin harvinainen.

Sen myötä myös muusta avotilan tilaratkaisusta on voitu tehdä valtavirrasta poikkeava. Lopputulos vaikuttaa pohjakuvan perusteella mielenkiintoiselta ja ainakin oleskelukäyttöä ajatellen luontevan seuralliselta.

Wetbar on T-top-veneissä yleensä poikittain ohjaamon penkkien takana, mutta Quarkenissa kookkaalle ulkopentterille on löydetty luonteva paikka pitkittäin paapuurin laidalta, jossa se muodostaa luontevan, kansisalonkimaisen kokonaisuuden avotilan sohvien kanssa, varsinkin kun ohjaamon paripenkin selkänojat on etuasentoon käännettynä, jolloin styyrpuurin laitasohva laajenee kulmasohvaksi. 

Myös peräsohvan selkänoja taittuu etuasentoon, jolloin perän aurinkotaso on koko mitassaan. Sen molemmilla puolilla on istumakorkeuteen avautuvat laitaterassit, jotka voi höystää drinksupöydillä. Aurinkotason uumeniin upotetulle takakajuutalle Quarken ei ole katsonut olevan tarvetta, koska keulakajuutassa on jo neljä makuupaikkaa. Arkkumaisen takakajuutan sijaan aurinkotason alla on kookas tavaratila.

Moottoreina on pari Yamahan 300-hevosvoimaisia V6:sia, mutta eiköhän jollain aikavälillä vaihtoehdoiksi saada myös Yamahan uudet 350-hevosvoimaiset versiot, joilla huippunopeus ylittänee 50 solmun rajapyykin. Tuulilasi on T-Top-versiossa vaihdettu Cabinin etuviistosta virtaviivaisempaan taakse kallistettuun.

Kojelaudassa on tilaa Yamahan 5-tuumaisen lisäksi kahdelle 12-tuumaiselle monitoiminäytölle. Keulapotkuri ja Zipwaken automaattitrimmit kuuluvat vakiopakettiin. Hallittavuutta voi vielä petrata Yamahan HelmMaster EX -joystickillä. T-top tulee vakiona kiinteällä kattoikkunalla, mutta voisi olettaa, että vielä toistaiseksi tarkentumattomalta lisävarustelistalta löytyy myös jonkinlainen kattoluukkuoptio. Hinnoista antaa osviittaa 35 Cabinin 300 000 euron lähtötaso: 35 T-Top jäänee hiukan halvemmaksi.

www.quarken.com