Avo-ohjaamolliset ja osittain katetut sportcruiserit (tai amerikkalaisittain express cruiserit) ovat perinteisesti olleet Suomessakin varsin suosittu matkaveneluokka. Käypiä esimerkkejä ovat esimerkiksi Grandezzan OC- ja Aquadorin HT-mallit, Sea Rayn Sundancerit, Jeanneaun Leaderit sekä vaikkapa Fairlinen Targat ja Princessin V-sarjalaiset.
Maailmalla etenkin Välimeren ja Floridan rikkailla veneilyalueilla erilaiset T-top-tyyppiset, perämoottoreilla varustetut päiväveneet ja -jahdit ovat syöneet sportcruiserien markkinoita, kun veneilytavat ovat muuttuneet päivä- ja viikonloppuretkipainotteisiksi. Kaikkialla tilanne ei ole kuitenkaan aivan sama.
Australialainen Riviera uskoo sportcruisereihin täysin uuden mallin verran. Se tuo 4300 Sports Expressin ensiesittelyyn toukokuun viimeisenä viikonloppuna järjestettäville Sanctuary Coven venemessuille.
Riviera 4300 Sports Express: Tilaratkaisultaan aito sportcruiser
Aitoon sportcruiser tyyliin 4300 Sports Expressin sisätiloissa eli alakerran majoituskannella on viihtyisä sisäsalonki ja veneen pääpentteri. Toki mukana on myös kaksi tilavaa makuukajuuttaa, joista keskiveneen kolmen vuodepaikan kajuutta on jenkkityyliin avoin salonkiin. Saarekeparivuoteella ja kahdella kaapilla varustettu keulakajuutta on sen sijaan oven ja laipion takana, kuten myös suihkukomerolla varustettu toiletti.
Pääkansi on suhteellisen korkealla, mistä seuraa hyvänä asiana yhdessä tasolla oleva lattia. Tutulla paikalla olevaa ohjaamoa tosin näyttäisi olevan vähän korotettu. Ohjaamoa vastapäätä paapuurin laidalla on wet bar -tyyppinen apukeittiö ja sivukannelle aukeava ovi.
Avotila on varsin suojaisa, sillä sivuikkunat ovat korkeat ja katto todella pitkä, ulottuen kuomujatkeineen uimatasonkin ylle. Oleskelumukavuudesta huolehtii kaksi vastakkain asemoitua kulmasohvaa, Rivieralle tyypillisen eksklusiiviselta vaikuttava jalopuupöytä, katosta esiin taittuva tv ja ilmastointi.
Riviera kutsuu avotilaa tiedotteessa ”sports deckiksi”, jossa yhdistyy avo- ja sisätilojen parhaat puolet. Kookas sähkökattoluukku ja kumuseinämillä takaosasta suljettava tila on parhaimmillaan suojaisa, mutta silti yhteys ulkoilmaan ja veteen on välitön.
Hiukan hurjalta kuulostaa Rivieran lupaus sports deckin puhtaanapidon vaivattomuudesta. Riittää kun sulkee kulkuaukon vesitiiviin liukuoven ja minkä jälkeen säänkestäväksi suunnitellun ja itsetyhjentyvän tilan voi huuhtoa vesiletkulla puhtaaksi.
Riviera 4300 Sports Express: Keulakansi ja uimataso tehokäytössä
Keulakansi ja uimataso muodostvat 4300 Sports Expressissä omat tilakokonaisuutensa. Keulakannella on tyypillinen kahden-kolmenkesken loikoiltava aurinkotaso, mutta sen lisäksi myös selkänojalliset sohvat ja pöytä niiden välissä. Oleskelutilan kohdalla myös turkki on alempana, joten jalkatilaakin löytyy ja sohvilla istumisen voi odottaa olevan luontevaa.
Uimatason keskiosa on hydraulisesti veteen laskettavissa, joten se toimii luontevasti sekä apuveneen telakkana että vesiaktiviteettien laiturina. Peräpeilissä on kookas ja hyvin varusteltu ulkopentteri, jossa kelpaa grillailla sopivaa evästä sekä lounashetkiin että auringonlaskun kajon illallisille. Koska pääkansi on uimatasoa ylempänä, on paapuurin laidalle jäänyt tilaa uimatasolle aukeavalle ja avotilan sohvan alle työntyvälle varastolle, joka on mitoitettu kahdelle suppilaudalle.
Moottoreiksi voi valita parin joko 440- (IPS600) tai 480-hevosvoimaisia (IPS650) Volvo Pentan D6-dieseleitä koplattuna IPS-vetolaitteisiin. Huippunopeuden lupaillaan joka tapauksessa nousevan 30 solmua paremmalle puolelle.
Riviera kuuluu laatuvaikutelmaltaan ehdottomasta sarjatuotantoveneiden kärkipäähän. Se kestää hyvin vertailun Euroopan ja USA:n kärkimerkkien kanssa, ja erottuu premium-luokassakin edukseen.
Rivieran mallistossa kokonaispituudeltaan 45-jalkainen 4300 on tällä haavaa ainoa avoperäinen Sports Express. Muitakin vaihtoehtoja 40-45-jalan kokoluokassa Rivieran mallistossa riittää. Hieman suuremmassa 4600 Sports Yachtissa niin ikään yhdessä tasossa oleva pääkansi on jaettu takaseinällä avo- ja sisätilaan. Takaseinä on myös 395 ja 445 SUV sekä 39 ja 43 Open Flybridge -malleissa, joissa takakannen avotila on pidetty erilaisia harrasteita ja välineitä ajatellen kalustamattomana.
Siinä missä monet englantilais- ja italialaismerkit ovat kasvaneet 40-50-jalan kokoluokasta kasvaneet ulos, näyttäisi luokka kiinnostavan Rivieraa kovastikin. Maahantuojaa australialaismerkillä ei Suomessa ole, lähin virallinen edustus löytyy Alankomaista.