SX120:n muotoilusta vastaa Zuccon International Project, ja se jatkaa selkeästi Sanlorenzon SX-linjan arkkitehtonista ja modernia ilmettä. Interiöörin on puolestaan suunnitellut Piero Lissoni, jonka näkemyksessä korostuvat avoin pohjaratkaisu, runsaasti luonnonvaloa sekä kerrokselliset ja harkitut materiaalivalinnat.

SX120:n ulkoinen olemus on linjakas ja viimeistelty, joskin renderöintikuvien perusteella se ei tarjoa sen suurempia yllätyksiä. Huomio kiinnittyy erityisesti suureen uimatasoon ja beach club -alueeseen, joka sivuterassien ollessa ylhäällä näyttää melko suljetulta ja jopa poteromaiselta. Tilanne toki muuttuu, kun vene on ankkurissa ja terassit voidaan laskea alas, jolloin tila avautuu merelle aivan toisella tavalla.

Lissonin suunnittelemat sisätilat huokuvat rauhallista ja pelkistettyä kauneutta, aina veistoksellisesta keskiportaikosta hienostuneesti kerrostettuihin pintoihin. Materiaaleina vuorottelevat puu, teräs ja pehmeät tekstiilit, ja tunnelmaa rikastavat yksityiskohdat, kuten taustavalaistut sängynpäädyt ja marmoriefektiset keraamiset pinnat.

Pääkannella sijaitseva omistajan sviitistä avautuu panoraamanäkymä merelle ja tilasta on suora yhteys yksityiselle keulaterassille. Yläkannella lasiseinäinen salonki ja muunneltava lounge-tila jatkavat avaruuden ja valon teemaa. Yläkannella sijaitsee Smart Islandiksi nimetty modulaarinen istuinratkaisu, joka on suunniteltu tarjoamaan sekä yksityisyyttä että muunneltavuutta käyttäjän tarpeiden mukaan. Yläkantta ei ole varustettu ohjauspisteellä perinteiseen flybridge-tapaan, vaan se on omistettu täysin rentoutumiseen ja auringonottoon.

Pinnan alla

Aluksen kenties merkittävin ominaisuus löytyy kuitenkin vedenpinnan alapuolelta. SX120 on ensimmäinen komposiittirakenteinen jahti, jossa käytetään Volvo Pentan IPS Professional Platformia. Kyseessä on uuden sukupolven voimalinja, jonka neljä moottoria pyörittävät kahta IPS-vetolaitetta. Ratkaisu tarjoaa perinteistä akselivetoista parimoottoriasennusta paremman suorituskyvyn, pienemmän kulutuksen ja erinomaisen ohjattavuuden.

SX120 on varustettu perinteisin dieselmoottorein. Kun kukin niistä on 1 000-hevosvoimainen Volvo Penta D13, on tehoa siis yhteensä 4 000 hevosvoimaa. Moottorit on varustettu Selective Catalytic Reduction (SCR) -pakokaasujen käsittelyjärjestelmällä, joka vähentää typenoksidipäästöjä ja tukee aluksen ympäristöystävällisyyttä. Uusi Eco Mode puolestaan optimoi suorituskykyä säätämällä moottoreiden tehoa automaattisesti todellisen tehontarpeen mukaan.

IPS Professional Platform mahdollistaa myös hybridi- (kaksi dieselmoottoria ja kaksi sähkömoottoria ja täyssähkövaihtoehdot (neljä sähkömoottoria). 

SX120:n huippunopeudeksi ilmoitetaan 23 solmua ja matkanopeudeksi 20 solmua. Hitaammin, noin kymmenen solmua ajaessa toimintamatka on jopa 2 000 merimailia, kiitos liki 20 000 litraa löpöä nielevien polttoainetankkien.

Rajaton kehitys

Pääsuunnittelija Bernardo Zuccon kuvailee SX120:a "manifestiksi siitä kehityspolusta, jonka SX-mallisto on viime vuosina kulkenut". Hänen mukaansa kyseessä on jatkumo, joka on mallien SX88, SX76, SX112 ja SX100 kautta osoittanut, kuinka konsepti kykenee mukautumaan eri kokoluokkiin säilyttäen silti oman luonteensa.

Zucconin mukaan kehitys ei ole rajoittunut vain perusmuotojen mittasuhteiden säätämiseen, vaan se on johtanut yksilöllisten ja omaleimaisten veneiden syntyyn. Jokainen malli on saanut oman luonteensa, ominaisuutensa ja suunnitteluratkaisunsa, jotka oikeuttavat niiden paikan malliston sisällä.

37 metriä pitkä ja kahdeksan metriä leveä SX120 on rakennettu puoliliukuvalle lasikuiturungolle.

www.sanlorenzoyacht.com