Yksimoottoriasennuksissa joystick-hallintalaite ei ehkä pysty aivan kaikkiin samoihin temppuihin kuin kaksi- ja monimoottoriasennuksissa, mutta Volvo Pentan Easy Boating -konseptiin se silti sopii hyvin.
Siinä missä normaalitilanteissa kipparilta vaaditaan ratin, kaasun ja vaihteen sekä keulapotkurin samanaikaista ”kolmen käden” hallintaa, on Volvo Pentan Joystick Docking -järjestelmässä ne kaikki integroitu yhdellä kädellä hallittavan sauvaohjaimen alle. Periaate on selkeä: sauvaohjaimella osoitetaan veneelle toivottu liikesuunta, jonka järjestelmä toteuttaa parhaansa mukaan.
Sinkku-joystickin ”juju” on keulapotkurin integrointi järjestelmään. Se yhdessä kääntyvän perävetolaitteen kanssa mahdollistaa yksimoottorisen veneen tarkan hallinnan ahtaissakin paikoissa.
Volvo Penta jakaa joystick-teknologiansa Yamahan kanssa, jonka HelmMaster EX -sauvahallintalaite on ollut jo tovin saatavilla sähköohjauksella varustettuihin V6-perämoottorimalleihin. Toistaiseksi Yamahan yhden moottorin HMEX-järjestelmässä ei kuitenkaan ole ollut mukana keulapotkuria, mikä on rajoittanut sen toimivuutta.
Volvo Pentan julkistuksen jälkeen lienee selvää, että keulapotkuri-integraatio tulee myös Yamahalle. Vastaavasti Volvo Penta mainitsee, että sen sinkku-joystickista tulee myöhemmin saataville myös keulapotkuriton perusversio.