Volvo Penta esitteli joystick-sauvahallintalaitteen jo vuonna 2005. Alkuun se oli ”vain” satamahallintalaite, jolla venettä saattoi ajaa, pyöritellä ja liikuttaa sivuttain hiljaisissa nopeuksissa. Kun vuonna 2012 Joystick Docking -nimen saaneeseen järjestelmään integroitiin autopilotti, syntyi Joystick Driving. Nyt sauvaohjaimella saattoi ajaa ja ohjata venettä liukunopeuksillakin. Veneen nopeus kuitenkin määriteltiin yhä perinteisillä kaasukahvoilla eli spaageilla.
Jostain syystä Volvo Penta katsoo vasta nyt ajan olevan kypsä myös kaasunhallinnan integroimiseen joystick-hallintalaitteeseen. Käytännössä se tapahtuu siten, että sauvalla kiihdytetään työntämällä sitä eteenpäin ja vapauttamalla sauva, kun vauhti on sopiva. Hidastaminen tapahtuu vastaavasti sauvaa taakse vetämällä. Täppäys eteen tai taakse lisää tai hidastaa vauhtia pykälällä. Suunnanmuutokset tapahtuvat luontevasti sauvaa kiertämällä tai sivuille kääntämällä, kuten aiemminkin.
Jatkossa Joystick Drivingin taika onkin siinä, että siihen on nyt integroitu kaikki veneen tärkeimmät päähallintalaitteet. Yhden käden sauvaohjain tekee nyt kaiken ja vähän enemmänkin kuin ratti, kaukohallintalaite, keuläpotkuri ja autopilotti yhteensä. Venevalmistajille se luo uudenlaisia mahdollisuuksia ohjaamojen suunnitteluun, kun ergonomia voidaan suunnitella esimerkiksi istuimen kyynärnojaan sijoitettavan sauvaohjaimen ympärille.
Ensiasennuksien lisäksi myös jo olemassa olevat Joystick Driving -järjestelmät voidaan päivittää ominaisuuksiltaan uutta järjestelmää vastaaviksi. Joystick Driving voidaan asentaa myös käytettyihin veneisiin, kunhan niissä on Volvo Pentan sähköohjaus, autopilotti, Glass Cockpit -monitoiminäyttö ja viimeisimmän sukupolven sähköinen moottorinohjausjärjestelmä (EVC 2).