Wallywind110:n ensimmäiset tietokoneella tuotetut kuvat kertovat erinomaisen linjakkaasta veneestä, jota ei voi millään muotoa haukkua rumaksi. Veneen on suunnitellut Judel/Vrojlik & co joka on tunnettu nopeista yksirunko konstruktioistaan. Wallyn uutukaisen kansi on varsin tasainen tarjoten valtavan avotilan – 80 neliömetriä – vain hieman parras linjan yläpuolelle nousevaan ruffiin saakka. Avotila on muunneltavissa erilaisin istuimin ja patjoin. 

Kaikki kannen kalusteet on suunniteltu niin että ne on helppo jättää rantaan, jos veneellä ollaan menossa tosissaan kilpailemaan. Takana on valmistajalle tunnusomainen laskettu auringonottotaso, josta laskeutuu vielä uimataso. Samaisesta tilasta voidaan laskea veneen talliin mahtuva nelimetrinen apuvene.

Ensimmäisen 110-jalkaisen valmistus on jo aloitettu ja sen suunniteltu vesillelasku on toukokuussa 2024. Veneessä tulee olemaan täysin hiilikuituinen runko. Valmistajan mukaan veneessä tulee olemaan myös merkin veneille tunnusomainen yksinkertainen purjeiden hallintajärjestelmä, joka toimii nappia painamalla.

Wallyn toimitusjohtajan lausunnon mukaan Wallywindit vastaavat GT-autoa automaailmassa. Tässä tapauksessa GT:llä tarkoitetaan tehoreserviä omaavaa, mutta mukavaa matkantekoa tai vauhdikasta kilpailemista, jos siltä tuntuu. Toimituksen mielestä tässä ollaan kyllä hieman hakoteillä: harvassa GT-autossa on 80 neliömetriä tilaa ihailla auringonlaskua. Venettä suositellaan kokeneille purjehtijoille, joilla on kokemusta 60–80-jalkaisista entuudestaan ja jotka haluavat hypätä hieman isomman paatin ruoriin. 

Wallywind110:n sisätilat ovat valoisat ja niissä on havainnekuvissa moderni välimerellinen tunnelma. Veneessä on varsin maltillisesti runkoikkunoita, mutta valoisuuden tuntu on saatu aikaan vaaleilla pinnoilla ja tekstiileillä. 

Wallywindiin voi valita tavallisen ja hiilikuituisen maston. Kölivaihtoehtoja on kolme: kiinteä 4,5 metrinen, 3,95–6,1-metrinen teleskooppiköli tai 4,5–6,8-metrinen nostoköli. Valmistaja kehuu 40 prosenttia veneen painosta olevan kölissä.  

Nykymuodin mukaisesti veneessä on litiumakusto käyttämässä apuvälineitä kuten purjehduksessa tarvittavia hydraulipumppuja. Veneessä on valmistajalle ominainen vedenalainen ankkurointijärjestelmä.

Hintatietoja ei tässä vaiheessa ole julkistettu. Toimituksen arvion mukaan veneen hinta jäänee kuitenkin selvästi alle 10 miljoonan euron.

www.wally.com