Wellcraft ajaa erittäin tiukasti kilpailtuun 8–9-metristen päivä- ja viikonloppuretkiveneiden luokkaan nykyaikaisin eväin, jotka on loihtinut myös Axoparin suunnittelukumppaneihin kuuluva Jarkko Jämsenin johtama Navia Design. 

Sattumaa tai ei, on Wellcraft 28:lla ja Axopar 29:llä paljon yhteistä. Axopar on tosin luokan mittapuu ja vene, jonka asiakaskunnasta haluaa osansa moni muukin. Samankaltaisia veneitä alkaa olla markkinoilla jo aika lailla.

Tyypilliseen tapaan Wellcraft 28:ssa on perämoottori tai pari ja kahdella kulkua keventävällä portaalla varustettu runko. Mallisarja koostuu kolmesta – tai oikeastaan neljästä – perusversiosta, joiden tilaratkaisuun voi vaikuttaa etenkin takakannen osalta modulaarisesti.

Perusmallina on avo-ohjaamollinen 28 Speedster. Kun siihen lisätään katos, syntyy 28 T-Top, jonka voi valita joko matalalla Speedsterin kanssa identtisellä tuulilasilla tai täyskorkealla, T-top-katokseen saakka ulottuvalla tuulilasilla. Wellcraftin T-top-katos on Aoparin Sun Top -versioon verrattuna lyhyt, mutta silti siihenkin saa kattoikkunan ja kattotelineen. 

Kolmas kantamalli on ohjaushyttiversio 28 Explorer, jonka tuulilasi on profiililtaan vastaava kuin korkealla tuulilasilla varustetussa T-Topissa, eli kallistettu taakse päin.

Kansiratkaisultaan kaikki versiot ovat ympärikuljettavia. Kuljettavuus on symmetrinen eli kulkuväylät ovat yhtä leveät molemmilla laidoilla.

 

Kaikki versiot jakavat myös samanlaisen etuavotilan kalustuksen, joka muodostuu tuulilasin edessä olevasta penkistä ja keulan U-muotoa mukailevasta sohvasta, jonka molemmissa päädyissä on mukavan menosuuntaan loikoilun mahdollistavat selkänojat. Sohvan keskiosan alla on paikka Yeti-kylmäboksille.

Modulaarisuus on vahvimmin läsnä taka-avotilassa, jossa kalustevalinnoilla on vaikutusta myös veneen käyttötarkoitukseen ja -tapoihin. Kalustepaketteja on neljä. Vakiopaketin nimi on Lounge, ja siihen kuuluu ulkopentterimoduuli, sohva ja pöytä. Kalastusoptimoidussa Barracuda-tilaratkaisussa takasohva tekee tilaa peräpeilin sumpuille ja lisävarusteena saataville klaffipenkeille. Vapatelineitä saa sekä peräpeiliin että ylös katon takareunaan.

Speester ja T-Top -versiot voi valita myös Relax-tilaratkaisulla, jossa takakannen keskiössä on aurinkopeti, jonka alla on runsaasti säilytystilaa vaikkapa vesiharrastevälineille. Takakajuutan tuova Sleeper-tilaratkaisu on puolestaan saatavilla ainoastaan Explorer-ohjaushyttiversioon.

Kaikissa malleissa on keulakajuutta, johon kulku tapahtuu Axopar 29:n tapaan keulakannelle avautuvasta luukusta. Vesi-wc on must, mutta 28:n kajuutassa tila riittää vain sen piilottamiseen vuoteen alle. Niin se on Axoparissakin. Oleskelutilaksi Wellcraft 28 keulakajuutasta ei ole, mutta satunnaisen yön siellä varmasti tarvittaessa viettää.

Koska ohjaamossa ei ole tarvetta keulakajuutan ovelle, on kojelauta voitu levittää koko pulpetin levyiseksi. Tilaa näyttäisi olevan jopa kahdelle leveälle tuplanäytölle. Kuskille ja kartturille on varattu erillisistuimet. Explorerissa on lisäksi takapenkki, jonne kulku tapahtuu ohjaamon tavoin leveistä sivuliukuovista.

Isommissa päiväveneissä muodikkaita mutta alle 30-jalan luokassa harvinaisia avattavia laiteterasseja Wellcraft 28:ssa ei ole, mutta avattavan laitaportin saa lisävarusteena. Sekin tuo monimuotoisuutta niin kulku-, kalastus- kuin vesileikkimahdollisuuksiin.

Wellcraft 28 – Yhdellä tai kahdella koneella 

Wellcraft kertoo panostaneensa paljon 28:n suorituskyvyn ja taloudellisuuden optimointiin. Siinä merkittävinä osatekijöinä ovat olleen Navian osaaminen porraspohjarungoista ja Wellcraftin alipaine- ja injektiolaminointia yhdistävä WISE-rakenne, jossa runko ja jäykistepalkit laminoidaan yhtenä osana.

Moottorivalikoima on laaja, sillä tehoalue ulottuu 225–400 hevosvoimaan. Wellcraftin mukaan jo perusmallin 225 hevosvoimaa riittävät antamaan 28:lle täysin riittävän suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. 400 hevosvoiman maksimiteholla huippunopeuden lupaillaan ylittävän 50 solmun rajan. Polttoainetankin tilavuus on Euroopassa 340 litraa, mutta tilauksesta veneen saa myäs Pohjois-Amerikan markkinoilla vakiona olevalla 530 litraisella tankilla, mikä parantaa toimintamatkaa ja vähentää tankkauskäyntien tarvetta huomattavasti. 

Suomessa suurin mielenkiinto tulee varmasti keskittymään pääkilpailijan tavoin yhdellä 300-hevosvoimaisella koneella varustettuun ohjaushyttiversioon, eli Wellcraftin tapauksessa 28 Exploreriin. Sellainen saadaankin ennakkotietojen mukaan esille jo helmikuun Vene 26 Båt -messuille.

Hinnoittelu tulee olemaan mielenkiintoista nähtävää, sillä 28:n kohdalla Wellcraft aikoo kääntää asetelman päälaelleen: tavoitteena on saada puristettua 28:n hinta selvästi esimerkiksi Axopar 29 XC:n, Quarken 27 Cabinin ja Nimbus C8:n alapuolelle. Suuremmissa malleissa Wellcraft on ollut selvästi pääkilpailijoita kalliimpi, mikä on varmasti osaltaan rauhoittanut kotimaista kiinnostusta.

www.wellcraft.com 

www.nauticalpartners.fi