Uusi Xc 47 on suunniteltu purjehtimaan maailman meriä ja se edustaa valmistajalle aivan uudenlaista pursisukupolvea, Vene on lähtökohtaisesti suunniteltu pitkänmatkan purjehtijoille, jotka haluavat veneeltään hieman keskimääräistä enemmän suorituskykyä ja mukavuutta. X-Yachts on havainnut asiakkaistaan entistä enemmän halua lähteä purjehtimaan vieraille vesille.
Xc 47 on suunniteltu purjehdittavaksi pienellä miehistöllä. Useimmitenhan pitkän matkan purjehtijat ovat reissulla pariskuntana tai hyvin pienellä porukalla. Vene on suunniteltu tästä lähtökohdasta käsin. Se sisältää runsaasti valmistajan muista, aikaisemmista veneistä tuttuja yksityiskohtia ja toimintoja, joita on hiottu uudessa mallissa entistä paremmiksi.
Esimerkiksi kaikki säätököydet ja nostimet on tuotu kipparin ulottuville, jotta venettä voi hallita ruorin takaa täydellisesti. Myös neljä päävinssiä vapauttajineen on sijoitettu vierekkäin kipparin ulottuville. Kaikki köydet kulkevat omissa kanavissaan, poissa näkyvistä ja aiheuttamasta kompastumisvaaraa kannella. Levanki on X:ille hieman epätavallisesti, mutta muista matkaveneistä tutulla tavalla viety ruffin katolle, sprayhoodin eteen.
Xc 47 poikkeaa kannen yläpuoliselta sivuprofiiliiltaan hieman valmistajan muista veneistä. Sen ruffi alkaa X:ille tyypillisesti matalana mutta kohoaa sitten melkein decksaloonmaisesti taaempana. Valmistajan mukaan korkeampi ruffi suuremmilla ikkunoilla tarjoaa paremmat näkymät sisätiloista ja enemmän luonnonvaloa salonkiin.
Saklonki on myös lattiatasoltaan hieman ylempänä kuin keulan hyttien turkki. Veneeseen on suunniteltu runsaasti säilytystilaa sen käyttötarkoitusta ajatellen.
Uusi Xc 47 on suunniteltu alusta pitäen eri lailla. Suunnitteluprosessia varten rakennettiin täysikokoinen malli, jolla voitiin tehdä kallistuskokeita ja jossa sisätiloja voitiin mallintaa fyysisesti. Täysikokoisessa mallissa voitiin tutkia kuinka eri toiminnot sujuvat veneen ollessa kallistuneena – asia, jota pääosin ankkurissa olevissa veneissä ei tarvitse ajatella, mutta joka on pitkänmatkan purjehtijalle erittäin tärkeä.
Xc 47 rakennetaan epoksisandwichistä hiilikuituvahvistuksin. Veneessä on valmistajalle tuttu suurimmat rasitukset vastaanottava teräskehikko pohjassa. Lopputuloksesta lupaillaan mahdollisimman kevyttä ja vahvaa.
Ensimmäinen Xc 47 vene lasketaan vesille alkuvuodesta 2024. Veneen verottmaksi tehdashinnaksi ilmoitetaan 750 000 euroa, mutta X-Yachts Qualities -vakiovarustuksesta huolimatta rahaa kannattaa varata myös lisävarusteluun. Tarkempia tietoja on luvassa tuonnempana.