XO:n pykälää pienempi DFNDR 8 on herättänyt jeeppimäisellä konseptillaan paljon huomiota. Se muistuttaa muotoilututkielmaa tai koemallia, joka on otettu suoraan tuotantoon. Monikäyttöisyys tai käytännöllisyys ei kuitenkaan ehkä kuuluu DFNDR 8:n valtteihin. Uusi DFNDR 9 paikkaa tilannetta, sillä sen runko on huomattavasti suurempi, mikä mahdollistaa monipuolisemmat tilat.
Tilaratkaisun keskiössä on tuulilasin ja katon suojaama, mutta muuten avoin ja ympärikuljettava matkustamo, jonka järjestely on henkilöautomainen: kaksi etuistuinta ja yhtenäinen takapenkki. Matkustamoa saa suljettua enemmänkin, sillä vaihtoehtoina on kuomukankaiset sivu- ja peräseinät tai tukevammat, liukuovelliset sivuseinät.
Muunneltavuutta tuo takapenkin kääntyvä selkänoja, joka mahdollistaa penkillä istumisen myös perää kohti. Kun siihen lisätään pöytä ja avotilan peräpenkki, muodostuu terassimainen osittain avoin ja osittain suojainen oleskelutila, jonka saa pedattua myös aurinkotasoksi. Toisen aurinkotason saa muodostettua keulaan.
Ohjauspulpetin sisään ja keulakannen alle on saatu mahdutettua parivuoteella ja erillisellä toiletilla varustettu kajuutta, minkä myötä veneen oleskelu- ja retkeilymukavuudet ovat ihan toista luokkaa kuin pienemmässä "defenderissä". Keulakajuuttaa tulee luonnonvaloa useilla ikkunoilla varustetusta suuresta luukusta, joka mahdollistaa tavaroiden lastauksen ja tarvittaessa kulunkin suoraan keulakannelta kajuuttaan.
XO:n runko on tuttuun tapaa tavanomaista jykevämpi ja syvempi, 9-sarjassa pohjakulma on 22 astetta. Kahdella 225-hevosvoimaisella perämoottorilla varustettu DFNDR 9:llä myös ehtii, sillä huippunopeuden lupaillaan nousevan jopa 50 solmuun. Jäykän ja syvän rungon ansiosta keliominaisuuksien pitäisi olla hyvät, joten suoristuskykyä pystyy hyödyntämään myös haasteellisemmissa olosuhteissa.
DFNDR 9 on varustelultaan laajasti kustomoitavissa, joten XO uskoo sen sopivan moneen käyttöön, ja aihio vaikuttaa kieltämättä potentiaaliselta ja monipuoliselta: aineksia on niin yhteys-, kala- kuin retkivenekäyttöönkin.