Suomessa jo 43 vuoden ajan perämoottorien markkinajohtajan asemassa ollut Yamaha esitteli ensimmäiset nelitahtiset 150- ja 200-hevosvoimaiset perämoottorimallit vuosina 2002 ja 2004. Nykyiset nelisylinteriset F150D- ja F200F-mallit esiteltiin vuosina 2015 ja 2013. Sähköisellä kaukohallintalaitteella varustettu F150G liittyi mallistoon vuonna 2018, F200:sta G-version sai jo alusta lähtien. Niistä on tullut vuosien varrella luokkansa myydyimpiä ja luotetuimpia perämoottoreita, joissa käytetään 2,8-litraista nelisylinteristä rivimoottorirakennetta ja painoa keventäviä teknologisia ratkaisuja. 

Uusien, mallivuoden 2022 moottorien perustekniikka ja ulkonäkö pysyvät pitkälti ennallaan. Sen sijaan hallintalaiteteknologia nostetaan aivan uudelle tasolle. Uusiin 150- ja 200-hevosvoimaisiin moottoreihin tulee saataville Yamahan DES-sähköohjaus, joka parantaa veneen halittavuutta ja käyttömukavuutta sekä tekee moottorin asennuksesta yksinkertaisemman ja selkeämmän. 

DES-sähköohjaus yhdessä uuden sähköisen drive-by-wire-kaukohallintalaitteen kanssa tekee 150 ja 200 hv moottoreista myös yhteensopivia Yamahan Helm Master EX HMEX -järjestelmän kanssa. Se lisää veneeseen uusia toimintoja ja parantaa käyttöergonomiaa.

HMEX:ään kuuluu muun muassa joystick-hallintalaite, joka on saatavilla myös yksimoottoriasennuksiin. Sen myötä joystick-hallintalaiteen saatavuus laajenee huomattavasti. Kapean profiilin ansiosta 150- ja 200-hevosvoimaiset moottorit sopivat hyvin myös kaksimoottoriasennuksiin.

Ulkonäköön uutta virtaa tuo valkoinen Pearl White -väri, joka tulee ensimmäistä kertaa saataville 2022 mallivuoden 150- ja 200 hv moottoreihin. Ensimmäisen kerran Yamaha esitteli valkoisen värin XTO 425 V8 -huippumalliin ja sen jälkeen 250- ja 300-hevosvoimaisiin V6-moottoreihin. Värin viimeistelee Yamahan viisikerroksinen elektroforeesipinnoitettu korroosiosuoja.

www.yamaha-motor.fi