Uusien V6-moottorien ulkonäkö on laitettu kokonaan uusiksi. Yksiosaisen kopan muotoilu ja graafinen viimeistely muistuttaa nyt 5,6-litraisen XTO V8 -huippumallin ilmettä. Muotojen lisäksi V6-malleihin omaksutaan myös uutta teknologiaa.
Kenties merkittävin niistä on Steer-by-Wire (SBW) -mallien sähköinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering). Se on täysin moottoriin sisään rakennettu järjestelmä, joka paitsi parantaa veneen ohjaustuntumaa kaikissa tilanteissa myös selkiyttää moottorikaivon ja pilssin tilankäyttöä, koska mekaaniseen ohjausjärjestelmään kuuluvia letkuja ja pumppuja ei tarvita.
DES-ohjauksella varustettuun moottoriin voi valita lisävarusteeksi Yamahan yksimoottoriasennuksiin sopivan HelmMaster EX tai monimoottoriasennuksiin sopivan HelmMaster -sauvaohjausjärjestelmän.
Yamahan sähköisellä DES-ohjauksella varustettuihin V6-moottoreihin saa lisävarusteena yksimoottoriasennuksiin kehitetyn HemlMaster EX -sauvaohjauksen.
Sisäänrakennettu DES-ohjaus on vakiovarusteena uusissa F250 ja F300 SBW -malleissa. Sähköohjauksen saa lisävarusteena myös F225-malliin, mutta silloin kyse on ulkoisella työsylinterillä varustetusta versiosta. Myös tehokkaammat F250- ja F300-versiot ovat F225-vakiomallin tavoin saatavana mekaanisella ohjauksella varustettuina versioina, jolloin ne ovat täysin yhteensopivia perinteisten hydraulisten ohjausjärjestelmien kanssa.
Uudet V6:t on varustettu Yamahan kehittämällä TotalTilt-toiminnolla. Se mahdollistaa moottorin kippaamisen ylös tai laskemisen alas kahdella napin painalluksella. Trimminappulaa ei siis enää tarvitse pitää koko kippausaikaa painettuna. Toiminnon voi tarvittaessa keskeyttää manuaalisesti ja se on varustettu vahinkoja ehkäisevällä varoitusäänellä ja kippauksenrajoittimella.
Yamaha esitteli peruutettaessa työntövoimaa parantavan TERE-pakojärjestelmä (Thrust Enhancing Reverse Exhaust) ensimmäisenä XTO V8 -malleihin, mutta nyt se tulee myös V6-moottoreihin. Järjestelmästä on etua etenkin joystick-hallintalaitteistolla varustettujen moottorien yhteydessä.
TERE-pakojärjestelmän idea piilee siinä, että alle 2 500 r/min käyntinopeuksilla peruutettaessa pakokaasut ohjataan kavitaatiolevyn yläpuolelle eli pois potkurin lavoilta. Näin potkuria ympäröivässä vedessä on mahdollisimman vähän kaasukuplia ja potkurille mahdollisimman paljon pitoa ja tehoa.
Uusien V6-moottorien alakiinnikkeet on myös lainattu XTO-malleista. Ne ovat aiempien V6-mallien vastaavia kookkaammat ja pehmeämmät, joten moottorin värinöitä ja tärinöitä pitäisi välittyä veneeseen aiempaa vähemmän.
Moottoritekniikaltaan uudet V6-moottorit ovat ennallaan, ja kaikkien kolmen mallin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa säätyvä nokka-akselin ajoitus (VCT). Suurta tarvetta teknisiin muutoksiin ei ole ollut, sillä nykyinen mallisarja on todettu markkinoilla sekä luotettavaksi että tehokkaaksi.
Alavaihteistoa on sen sijaan uudistettu sekä muodoiltaan että komponenteiltaan. Kaikissa malleissa on alakotelon ja hammaspyörien tukilaakerien uudenlaiset öljykanavat, jotka tehostavat voitelua ja toimintavarmuutta. F250- ja F300-malleissa on lisäksi uudenmallinen hammaspyörien muotoilu, joka parantaa kosketusta ja vähentää pintapainetta.
Yamahalle tutun ja tunnusomaisen siniharmaan värin lisäksi F250- ja F300-mallit tulevat saataville myös valkoisina. Myyntiin uusi V6-sarja saapuu vasta mallivuodelle 2022 eli kuluvan vuoden syksyllä. Uutuusmallien hinnat selviävät lähempänä myynnin aloitusta.