Alutroll-mallistossa on neljä erilaista 465 Trooperia, joten pieni erottelu on alkuun paikallaan. Ensimmäiset eli vuoden välein esitellyt Trooper SC ja Trooper DC on varustettu kiinteällä ja korotetulla keulan heittokalastustasolla ja yhdellä tai kahdella pulpetilla ja kuppipenkillä. Molemmat versiot sopivat myös yleiskäyttöön, mutta niiden ensisijainen kohderyhmä on heittokalastukseen hurahtaneet.
Viime elokuussa Uivassa venenäyttelyssä ensiesitellyt 465 Trooper Lite SC ja Lite CCF ovat vähän kevyemmin kalustettuja ja varustettuja Troopereita. Niissä on perinteiseen tapaan syvä, laitojen suojassa oleva avotila, joka on kalustettu kiinteillä keula- ja peräpenkeillä sekä pulpetilla.
SC-versiossa pulpetti on sijoitettu takanurkkaan, joten venettä ajetaan peräpenkin styyrpuurin laidalla istuen. CCF-mallissa samainen pulpetti on laitettu edemmäs ja keskelle, jolloin pulpetin ja peräpenkin väliin on jäänyt tilaa kuskin erillisistuimelle. Molemmilla ratkaisuilla on puolensa.
Trooper SC- ja DC -malleihin nähden Lite-versioista puuttuvat uimatasot, varalaitojen vapatelineet sekä turkkiluukkujen alla olevan ruuman säilytystilat. Sen sijaan Liteissa on vakiona korkea keulakaide sekä laidat ja perän yhtenäisenä koko matkalta kiertävä kaidesarja.
Alutroll 465 Trooper Lite – Tilava SC
Lite-mallien pulpetti on kapeahko, mutta tuulilaseineen korkea. Se suojaa mainiosti ajoviimalta istuen ja merkittävästi myös seisten ajettaessa. Tuulilasin kiertävä kaide on ”ylijäreää” tekoa ja tarjoaa hyvän kädensijan veneessä liikuttaessa.
Liikkumatilaa onkin kokkoluokka huomioiden runsaasti, varsinkin SC:ssä. Se tuntuu pienoiselta tilaihmeeltä, jonka kyytiin on helppo kuvitella lastattavan vaikka mitä mökillä tarvittavaa, tiili- tai puutavarakuormasta kodinkoneisiin. Laitojen sisäpuolelle jää kaikkiaan noin viiden neliömetrin kansitila.
Peräpenkin muodostavan istuinlaatikon ja pulpetin keskinäiset mittasuhteet eivät ole täysin ideaaliset, sillä ratti ja kaukohallintalaite ovat penkkiin nähden korkealla, vaikka istuma-asennon pyrkisi kuinka pitämään ryhdikkäänä. Mistään chopper-moottoripyörien ”apinakiikusta” ei sentään ole kyse.
Koeajetun SC:n moottorina oli kahdesta konevaihtoehdosta tehokkaampi, 50-hevosvoimainen Tohatsu. Se nosti veneen nopeasti ja vaivatta liukuun, joskin liukukynnys erottuu selvästi keulan hetkellisesti kohotessa horisontin ylle. Luonteva 20 solmun liukunopeus saavutetaan maltillisella 4 000 r/min käyntinopeudella. Huippunopeutta kahden hengen kuormalla, mutta muutoin tyhjällä paketilla, saavutettiin yli 32 solmua.
Liukunopeuksilla Lite SC asettuu luonnostaan luontevaan kulkuasentoon. Rungon peräosa on hyvin kantava, millä on suotuisa vaikutus liukuominaisuuksien lisäksi myös vakauteen. Vaikka kuskin paikalla on 100 kiloa elopainoa eikä veneessä ole muuta kuormaa sitä kompensoimassa, on kulkuasento tasapainoinen.
Moottoritrimmiä Lite SC tottelee jouheasti. Ylöstrimmausvaraa on reilusti, joten huippunopeuden tuntumassa meno on kepeää, ajoittain jo ihan rauhattomuuden tuntumassa.
Toisaalta keulan saa pidettyä tyhjänäkin varsin tehokkaasti alas trimmattuna, mistä on mukavuushyötyä etenkin vasta-aallokkoon ajettaessa. Trooperin keula kun on Alutrollin muutamia muita malleja selvästi kapeampi ja terävämpi, joten sen painaminen alas auttaa halkomaan aaltoja mukavammin.
Suurin syy trimminappulan tutuksi tulemiselle on kuitenkin potkurin heikko kaarrospito. Liukunopeuksilla ylätrimmillä ajettaessa vähänkään nopeammat ja tiukemmat käännökset ja suunnanmuutokset saavat potkurin otteen kirpoamaan vedestä, eikä se palaudu ennen kuin moottoria trimmaa alemmas. Ja sitten taas ylemmäs.
Alutroll 465 Trooper Lite – Mukava CCF
Lite CCF:ssä on samat kiinteät kalusteet kuin Lite SC:ssä. Pääsäilytystilat ovat peräpenkin ja keulatuhdon sisällä. Molemmat ovat muodoltaan selkeitä ja varsin tilavia, vaikkakin akku ja irtotankki ottavat osansa takapenkin säilytystilasta. Pulpetissa ei säilytystiloja ole lainkaan, ellei sellaiseksi laske ratin etupuolella olevaa pöytätasoa, jonka takareunassa on reunus.
Pulpetti on CCF:ssä hyvän matkaa edessä, mutta sijainti on perusteltu. Se jättää pulpetin sivuille riittävästi kulkutilaa sekä pulpetin eteen ja kuppipenkin taakse tasapuolisesti vapaata kansitilaa kuljetustarpeille tai harrastetoimille.
CCF:n paras puoli on pehmustetun kuppipenkin tuoma mukavuus, joka peittoaa peräpenkiltä ajettavat vaihtoehdot mennen tullen ja säästää siinä samalla istumalihaksia varsinkin pidemmillä siirtymillä.
Koska pulpetti ja kuski ovat Lite CCF:ssä paljon SC-versiota edempänä, on ajotuntumakin tyystin toinen. Toki myös koeajoveneen moottorivalinnalla on asiaan vaikutuksensa.
Vaikka moottorina on vain 30-hevosvoimainen Tohatsu, nousee CCF liukuun käytännössä ilman kynnystä. Moottorin 4 000 r/min käyntinopeudella saavutetaan herraskainen noin 12,5 solmun matkanopeus, jolloin CCF on jo tukevasti ja luontevasti plaanissa. Tuhat kierrosta lisää nostaa nopeuden 17 solmuun, huippunopeuden päätyessä 22,5 solmuun.
Moottoritrimmiä saa käyttää ahkerasti CCF:ssäkin. Alatrimmillä CCF kulkee luonnostaan turhankin pitkällä vesilinjalla, joten ylöstrimmausvara on luontevaa ottaa koko alueelta käyttöön. Siltikin vesilinja jää selvästi tehokkaammalla moottorilla varustettua SC:tä pidemmäksi, mikä toisaalta tuntuu ainakin pienessä aallokossa korostuneena mukavuutena. Kiusallisin piirre on ylöstrimmattuna onneton potkurin pito, mikä ei salli oikeastaan minkäänlaisia ohjausliikkeitä ilman, että moottorin trimmaa reilusti alas.
Alutroll 465 Trooper Lite – Helppo, mutta hintava
Alutrolleja Keuruulla valmistava Haltica kuuluu volyymeiltaan pienvalmistajiin, vaikka viimeinen vuosikymmen on nousujohteinen ollutkin. Myyntimäärissä suosituimmaksi Alutroll-malliksi on muodostunut nelimetrinen 410 Snapper.
Kahdella 465 Trooper Litella on varmasti myös sanansa sanottavana, varsinkin jos Busterin ja Fasterin kaltaiset valtamerkit eivät niin puhuttele. Vaikka 465 Trooper on rungoltaan vain 4,3 metrin pituinen, se on tiloiltaan ja olemukseltaan hyvinkin vertailukelpoinen Buster S:n (4,4 m) ja M:n (4,9 m) sekä Faster 465:n kanssa.
Faster ja Busterit ovat Troopereita selvästi viimeistellymmän, nykyaikaisemman ja siloitellumman näköisiä ja tuntuisia, vaikka nekin ovat luokassaan huolettomia käyttöveneitä. Alutroll menee kuitenkin karussa käytännöllisyydessä vielä pykälän pidemmälle. Siihen on turha etsiä lisävarustelistalta esimerkiksi penkinpehmusteita tai kuomukankaita. Niiden sijaan tarjolla on paljasta peltiä ja hitsisaumoja, jonka kyllä raaskii ja kestää jättää säiden ja käytön armoille.
Vakiovarustus saattaa tuntua vaatimattomalta, ja lisävarustelista lyhyeltä (sitä ei ole), vaikka oikeastaan mitään oleellista ei puutukaan. Alutrollin kaikki ylimääräinen on turhaa -periaatteen jakavia veneen käyttäjiä varmasti löytyy.
Suhteellisen nimettömän pienvalmistajan perusveneen voisi odottaa haastavan valtamerkkejä hinnoittelulla, mutta siihen Alutroll ei pysty. 465 Trooper Lite maksaa halvimmillaan 30-hevosvoimaisella Tohatsulla varustettuna SC-versiona 23 490 euroa. Buster S1:n saa 30-hevosvoimaisella Yamahalla 16 700 eurolla ja nelikymppisellä varustetun M1:n alle 20 000 eurolla. Faster 465:n pakettihinnat alkavat 40-hevosvoimaisella Hondalla varustettuna 22 000 eurosta, ja siihen sisältyy jo myös hydrauliohjaus ja plotteri.
Trooper Lite CCF:n kuppipenkin mukavuutta mikään kilpailijoista ei pysty tarjoamaan, mutta CCF:n ja 50-hevosvoimaisen Tohatsun pakettihinta karkaakin jo yli 25 000 euroon. Pääkilpailijoita tuntemattomamman Alutrollin hinta ja jälleenmyyntiarvo lienevät näinä tarkan euron aikoina lopulta ne suurimmat esteet, mitkä Troopereilla on kiivettävinä matkalla kuluttajien ostosuosioon.