Norjalainen Nordkapp on yksi niistä merkeistä, joiden puoleen kannattaa kääntyä, jos veneeltä haluaa vähän ekstraa eikä tavallinen ihan riitä tai tyydytä. Nordkappin dna:ssa on aimo annos urheilullisuutta ja tyylikkyyttä.
Sen katettujen veneiden Coupe-sarjassa on tällä haavaa kolme koon lisäksi myös kansiratkaisultaan toisistaan poikkeavaa vaihtoehtoa. Koeajossa oleva Coupe 830 on niistä keskimmäinen.
Sitä voisi luonnehtia urheilulliseksi cabincruiseriksi, jolla ajomatka taittuu nopeasti ja mukavasti, mikä tekee Coupe 830:stä potentiaalisen yhteysveneen pidemmillekin matkoille. Silloin tosin saarikohteen on hyvä olla jo rakennettu ja hyvissä kuosissa, sillä Nordkapp ei ole luonteeltaan mikään kuormajuhta, vaan pikemminkin merimaileja vauhdilla nielevä, seikkailunjanoinen retkivene. Päivä- ja viikonloppuretkien toteuttamiseen löytyy hyvät eväät myös laajalta lisävarustelistalta.
Nordkapp Coupe 830 – Oleskeltavat ulkotilat
Laiturilta katsottuna Coupe 830 on helposti lähestyttävä vene. Keula on muotoiltu ja varustettu skandinaaviseen tapaan kuljettavuutta silmällä pitäen kunnollisella keulatasolla ja korkeilla kaiteilla sekä lisävarusteena saatavalla keulaportaalla.
Kylkiparkkitilanteita silmällä pitäen varalaidan päällä on askeltaso ja knaapi, sopivasti hytin sivuliukuovien kohdalla. Matalammalta laiturilta veneeseen pääsee sujuvasti kylki- ja peräparkkitilanteissa uimatason kautta.
Coupe 830 on niin sanotusti ympärikuljettava hyttivene. Keulasta katsottuna se tarkoittaa identtisinä veneen molemmille laidoille kaartuvia kulkuväyliä, jotka ohjaushytin etukulman kohdalla putoavat parin askelman verran syvälle laitojen suojaan. Sivukannet eivät ole mitenkään ruhtinaallisen leveät, mutta sinänsä toimivat ja ennen kaikkea turvallisesti kuljettavissa.
Ympärikuljettavuuden periaate jatkuu aina uimatasoille saakka, jonne johtaa kulkuväylät avotilan molemmista takanurkista. Välissä on pieni kynnys, portteja ei hidasteena ole. Uimatasot ja moottorikaivon peittävä kansi muodostavat laajan ja yhtenäisen kokonaisuuden, jossa on hyvin liikkumatilaa avotilan ja moottorin tai moottorien välissä.
Taka-avotila on vakiona täysin kalustamaton. Optiolistalta löytyy istumasuunnan muuttavalla ”heittoselkänojalla” varustettu takasohva, ohjaushytin takaseinustan klaffisohva, pöytä ja täytepatja sohvien yhdistämiseksi aurinkotasoksi. Kalustekokonaisuus on toimiva.
Vaikka sohvakalusteet päätyisi avotilaan hankkimaan, saa ne joustavasti pois tieltä. Etusohvan istuinosa taittuu alas hytin takaseinää vasten, ja sen selkänojan takaa saa vedettyä suojahupun pehmusteiden suojaksi. Takasohva on puolestaan irtokaluste, jonka voi irrottaa ja nostaa pois veneestä tai kiinnittää takaisin paikalleen tarpeen mukaan.
Mukavin ulkoloikoilualue syntyy myös keulakannelle, minkä pehmustesarjaan kuuluu selkänoja sekä näppärästi laajennettava ja kasaan suojahupun alle niputtuva aurinkopatja.
Nordkapp Coupe 830 – Monitoimihytti
Sisätiloihin kuljetaan ympärikuljettavan teeman mukaisesti sivuliukuovista. Ovet ovat malliltaan leveät mutta matalahkot, minkä lisäksi kulku tapahtuu styyrpuurin puolella ohjaamon ja paapuurin puolella apukuskin paikan läpi. Käytännössä kulkeminen ei ole aivan niin sujuvaa kuin parhaissa vastaavanlaisen oviratkaisun omaavissa kilpailijoissa.
Ohjaushytti ottaa sisätiloissa suuren ja monipuolisen roolin, eikä kaiken muunneltavuuden ja kikkailun keskellä voi välillä välttyä ajoittaiselta ahtauden tunteeltakaan. Pääosin asiat ovat kuitenkin hyvin.
Peruslähtökohtana on toimiva matkustamo, joka muodostuu ohjaamon säädettävästä ja käännettävästä erillisituimesta, apukuskin heittoselkänojalla varustetusta penkistä sekä sekä koko hytin leveyden hyödyntävästä poikittaisesta takapenkistä. Tilaa on mukavasti viidelle tai takapenkillä tiivistäen ehkä kuudellekin, hiukan matkustajien koosta riippuen.
Takapenkkiä voi ”jatkaa” U-muotoon irrotettavilla laitapaloilla. Kun vielä kuskin penkin kääntää 90 stetta poikittain ja apukukin penkin selkänojan eteen, on hytissä kolmelle sivulle ulottuva U-sohva, jonka keskelle saa pöydän. Tämä on kuitenkin jo liioittelua, ja tila tuntu väistämättä ahtaalta.
Yöksi takapenkin saa levitettyä niukaksi mutta loppujen lopuksi aika käyttökelpoisen oloiseksi parivuoteeksi. Takapenkin modaaminen vuoteeksi ja takaisin penkiksi käy sujuvammin, kun pöytä ja u-sohvalaajennukset eivät ole käytössä.
Apukuskin istuimen pehmusteen alta paljastuu minipentteri. Se otetaan käyttöön taittamalla kansilevy auki apukuskin paikan jalkatilaan, minkä jälkeen voidaan avata pyöreä pesualtaan kansi, johon o0n puolestaan integroitu yksiliekkinen kaasukeitin. Lavuaarin alla on kompakti pentterikaappi, jääkaapille on paikka vastapäätä kuskin penkin jalustassa.
Sanomattakin on varmasti selvää, että pentteri on tarkoitettu pikemminkin retkieväiden valmisteluun ja kahvinkeittoon kuin varsinaiseen kokkailuun. Tilaisuuden pentterin hyödyntämiseen pitää muutenkin olla harkittu, sillä pentteri ja sen ääressä touhuaminen tukkii tehokkaasti ohjaushytin molemmat oviaukot.
Jos ovien kanssa on paikoin tiukempaa, aukeaa katto reilummin. Ainakin kun lisävarustelistalta on valittuna Soft Top -katto. Käytännössä se tarkoittaa sähkötoimista ja haitarimallista kangaskattoluukkua, joka avautuu lähes koko katon leveydeltä ja pituudelta.
Nordkapp Coupe 830 – Makuukammari keulassa
Ohjaushytin lisäksi Coupe 830:ssä on keulakajuutta, joka tosin on avoimessa yhteydessä ohjaushyttiin. Oven ja laipion sijaan yksityisyyttä tilojen välille luodaan verholla.
Keulakajuutan vuode on kelpo mitoissa, osittain siksi että se on nostettu melko ylös, jolloin keulan muotoa voidaan hyödyntää parhaiten. Paapuurin laidalla vuoteen jatkeena on kompakti pukeutumispenkki.
Koska keulakajuutta on suhteellisen matala ja vuode korkealla, on ilmatila vuoteen ja katon välissä suhteellisen matala. Kyljen kääntämiseen ja polvien nostaminen pystyy makoillessa korkeus kuitenkin riittää. Selkä suorassa istumaan mahtuu kuitenkin vain vuoteen päädyssä ja paapuurin penkillä.
Kaappitilaa keulakajuutassa ei ole lainkaan. Sitä korvaa vuoteen alla oleva kookas säilytystila, johon pääsee käsiksi sekä vuoteen päädyssä olevan kaapinoven että patjan alla olevan luukun kautta.
Styyrpuurin puolella osan tilasta lohkaisee erillinen toiletti, jossa on muun keulakajuutan tavoin vain istumakorkeus. Pituussuunnassa tilaa on kuitenkin sikäli hyvin, että toilettiin mahtuu kulkemaan sisään kumarassa etuperin, ennen kapeahkoon väliin sijoitetulle wc-istuimelle asettumista.
Toiletti on siististi viimeistelty ja varustettu kulhomallisella lavuaarilla ja ahtaassa tilassa käytännöllisyyttä parantavalla wc-istuimen sähköhuuhtelulla, mikä säästää käsin pumppaamisen vaivan. Puutelistalle merkitään tuuletusventtiili tai avattava ikkuna.
Nordkapp Coupe 830 – Iloa ajamisesta
Ajofilosofialtaan Nordkappissa on jotain samaa kuin autopuolella BMW:ssä: läsnä on urheilullisuutta ja ajamisen iloa. Coupe 830 jakaa saman rungon Noblesse 830 -daycruiserin ja juuri julkistetun Enduro 830 -avomallin kanssa.
Lähtökohta on onnistunut, sillä runko toimii kaikissa varianteissa hyvin. Nordkapp ja sen hovisuunnittelija Espen Thorup luottavat yhä perinteiseen tapaan portaattomaan mutta syvään, muuttuvakulmaiseen V-runkomuotoon. Lopputulemana on aktiivisen kuskin ilahduttavasti palkitseva, ohjausliikkeisiiin ja trimmaamiseen selkeästi, halukkaasti ja välittömästi reagoiva vene.
Coupe 830:n moottorivalikoima alkaa yhdestä 250-hevosvoimaisesta Mercuryn V8-perämoottorista, ja jatkuu V10-vaihtoehtojen kautta kahteen 200-hevosvoimaiseen V6:een. Koeajoveneeseen oli valittu tehoalueen yläpään 400-hevosvoimainen V10.
Valinta takaa maukkaan suorituskyvyn, joka tuo huippunopeuden 50 solmun tuntumaan, muttei yli. Riittää hyvin silti. Kulkuasennon puolesta matkanopeudeksi sopii mikä vaan, sillä Coupe 830 nousee liukuun ilman, että keula mitenkään erityisesti kohoaa. Taloudellisuuden kannalta liukukynnys on kuitenkin selvä, ja moottorin ylös trimmaaminen liukunopeuksilla vapauttaa ”käsijarrun” pois päältä.
Hyvin trimmattuna kulutus jää 25–30 solmun nopeuslaueella niinkin kohtuulliseksi kuin 1,6 litraan meripeninkulmalla. Nopeuden myötä myös jano kasvaa vauhdilla. 40 solmun nopeudessa kuluu jo 2,4 litraa ja 48,5 solmun huippunopeudella 2,6 litraa meripeninkulmalla.
Melu on asiallisen alhaisella tasolla. Desibelimittari rekisteröin äänenpaineeksi 20–40 solmun matkanopeuksilla kohtuulliset 72–73 desibeliä. Mercuryn V10 on erittäin sivistynyt, tuottaen lähinnä uskottavan aitoa taustamurinaa. Erottuvin äänilähde on varsinkin aallokossa runkoäänet.
Kuskin paikka on mukava ja varsinkin hallintalaitteiden ergonomialtaan hyvä. Tärkeää näkyvyyttä rajoittaa kuitenkin kaksi tekijää, joista toinen on helppo eliminoida. Riittää kun jättää tuulilasin verhon tilaamatta tai poistaa sen kiskoltaan. Korkean kojelaudan ja katon otsalaudan väliin jäävä matala tuulilasin katselukenttä on sen sijaan jo perustavampaa laatua oleva haitta, joka vaikutuksen vaihtelevat kuskin koon ja suosiman ajoasennon mukaan.
Nordkapp Coupe 830 – Ylähyllyn tuote
Kahdeksanmetristen moottoriveneiden kokoluokassa on viime vuosina vallinnut poikkeuksellisen monipuolinen tarjonta ja kova kilpailuasetelma. Suomen markkinoilla erilaisia venetyyppejä on tässä kokoluokassa liikkeellä neljä tai viisi.
Niistä avovenemäisimpiä ovat pienellä keulakajuutalla ja monesti muodikkaalla T-topilla varustetut daycruiserit. Suomessa luokkaa on hallinnut viime vuosina Nimbus T8. Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Saxdor 270 GTO, Quarken 27 T-Top ja Flipper 800 DC. Nordkapp on osallistunut luokkaan Enduro 805:lla, ja nokittaa jo mainitulla, 21.5.2025 julkistettavalla Enduro 830:llä.
Enemmän asuttavuutta kannen alla olevien neljän makuupaikan myötä tarjoavien viikonloppukruiserien viime vuosien myyntitykki on ollut Finnmaster T8. Tuoreempia tulokkaita ovat esimerkiksi Silver Raptor, Yamarin 80 DC ja Nordkappin Noblesse 830.
Puhtaasti yhteisveneilijöitä venevalmistajat puhuttelevat pääasiassa alumiinirunkoisilla keskihyttiveneillä. Tuoreita tulokkaita on paljon, kuten Buster Magnum Cabin, Silver Condor Cabin, XO DFNDR 8, Arronet 26 Surprise, Alukin C 770, Ockelbo B25 CAB ja Anytec A27C. Nordkappilla on luokkaan alumiinirunkoinen RS 800C, jonka lujitemuovirunkoinen rinnakkaismalli tunnetaan nimellä Coupe 780.
Ohjaushytin lisäksi enemmän retkeiltävyyttä ja yövyttävyyttä tarjoavat erilaiset erillisellä makuukajuutalla ja toiletilla varustetut cabincruiserit, joihin myös Coupe 830 lukeutuu. Sen suorimmiksi kilpailijoiksi voi lukea esimerkiksi Nimbus C8:n, Quarken 270 Cabinin ja Askeladden P79:n. Ne ovat kuitenkin selvästi Coupe 830:stä kapeampia.
Nordkappin kanssa samaa pituus- ja leveysluokkaa olevat Finnmaster Pilot 8, Beneteau Antares 8, Jeanneau Merry Fisher 795 sekä Targa 25.1:n ja Nord Star 26+:n perämoottorimallit ovat korkeampia ja sen myötä myös taka- tai keskikajuutan verran enemmän asuttavia.
Tiloiltaan Coupe 830 surffaa siis jossakin kapeampien yhden makuukajuutan ohjaushyttiveneiden ja leveämpien kahden makuukajuutan cabincruiserien välimaastossa. Suorituskyvyssä ja ajodynamiikassa ei sen sijaan vastaavaa puolivälin mallia ole, vaan ne on säädetty Coupe 830:ssa vahvasti urheilullisen puolelle.
Käyttötarkoituksen viimeistelee lopulta varustelu. Vaikka Nordkappin vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa sähkö-wc ja pehmyt S-Deck-turkkipinnoite, ei se riitä vielä mihinkään. Käytännössä Coupe 830 kohdennetaan lisävarusteilla yhteys-, kohde- tai retkiveneilyyn sopivaksi.
Hintakartalla se tarkoittaa sitä, että 150 000 euron lähtöhinta nousee moottori- ja varustevalintojen myötä vähintään 15, mutta enimmillään jopa 40–50 prosentilla. Tilanne on pääsääntöisesti vastaavalainen mainitussa kilpailijoissakin, vain Finnmaster ja Nimbus erottuvat joukosta hiukan kattavammin vakiovarusteltuina. Halpoja nekään eivät silti ole.
Nordkapp Coupe 830 on ominaisuuksiltaan vahva ja huolellisen tyylikkäästi viimeistelty, joten sillä on 200 000 euron hyttiveneiden luokassa eittämättä sanansa sanottavana. Vahvimmillaan se on sporttisen pariskunnan retki- tai pienen porukan kohdeveneilyssä. Se ei ole liian asuttava tuntuakseen karavaanarilta muttei myöskään turhan pelkistetty aidosti mukavaan veneessä oleskeluun. Nordkappilla on oma kultainen keskitiensä hyvin hallussa.