Mökkikäyttöön tarkoitettujen moottoriveneiden koko ja varustelutaso ovat kasvaneet 2000-luvulla. Perinteiset 4–5 metrin avoveneet ovat yhä suosittuja, mutta niiden rinnalle on tullut kasvava määrä isompia, 6–7 metrin veneitä, joissa on tuplapulpetit, suuremmat säilytystilat ja tehokkaammat moottorit. 1990-luvulla yleiset 20-hevosvoimaiset moottorit vaihtuivat vuosituhannen vaihteeseen tultaessa 50–60-hevosvoimaisiin, ja nykyään mökkiveneissä nähdään usein yli 100-hevosvoimaisia moottoreita. Pienemmille, helppokäyttöisille veneille on kuitenkin yhä kysyntää, mihin uskoo myös tammikuussa 2023 perustettu Suomiboats Oy.
Suomiboats sai alkunsa, kun joensuulainen Kone-Jönnit Oy hankki Suomi-Veneet Oy:ltä Suomi 440- ja Suomi 465 -moottoriveneiden tuotannon. Kaupan jälkeen Kone-Jönnit Oy:n omistajat perustavat uuden yhtiön, Suomiboatsin, joka otti vastuun näiden veneiden valmistuksesta ja markkinoinnista. Seuraavan vuoden aikana yhtiö uudisti veneiden muotteja ja malleja, minkä jälkeen ne lanseerattiin uudelleen nimillä Suomi 44 ja Suomi 47. Veneet on suunniteltu monipuoliseen käyttöön erityisesti Järvi-Suomen vesistöihin, mutta sopivat vallan hyvin myös pendelöintiin rannikkoalueilla. Voisi sanoa, että kauppa tapahtui kreivin aikaan, sillä syystalvella 2024 Suomi-Veneet asetettiin konkurssin. Ilman Kone-Jönnien aloitetta näiden mallien tarina olisi voinut päättyä siihen.
Suomi 44 ja 47 – Pulpetteja joka lähtöön
Suomi 44 on 440 cm pitkä, 170 cm leveä ja painaa ilman ohjauspulpettia noin 220 kiloa. Veneeseen voidaan asentaa joko laita- tai keskipulpetti, ja pulpettivalinnasta riippuena ajaminen tapahtuu joko peräpenkiltä tai erillisistuimelta käsin. Laitapulpettivaihtoehtoina ovat nostalgiaa huokuva kevytpulpetti tai parempaa suojaa tarjoava, tuulilasilla varustettu 300 euroa kalliimpi "vakiomalli". Molempien pulpettien tasoille mahtuvat pienet plotterit. Vakiopulpetin saa myös keskelle asennettuna, joko suoraan peräpenkin eteen tai keskelle venettä asenttuna. Jälkimmäisessä tapauksessa mukana tulee myös ohjaamon erillisistuin.
Kaikkiin versioihin voi valita 20- tai 30-hevosvoimaisen Tohatsun, mutta erillisellä jakkaralla varustettuuun keskipulpettiversioon suositellaan moottorisuosituslaueen ylärekisteriin sijoittuvaa 30:stä. Perätuhdolta ajettaviin malleihin riittää pienempikin teho.
462 cm pitkään, 185 cm leveään ja 280 kiloiseen Suomi 47:een on saatavilla samat ohjauspulpettivaihtoehdot kuin 44:een, lukuun ottamatta kevytpulpettiversiota. Vene voidaan varustaa 30–60 hevosvoimaisella Tohatsu-moottorilla. 44:n tavoin pienempiä moottoreita suositellaan perätuhdolta ajettaviin malleihin, kun taas keskipulpetilla ja erillisistuimella varustettuun versioon suositellaan vähintään 50-hevosvoimaista moottoria.
Kirkkonummelaisen Kai Techin suunnittelema Suomi 44:n muotoilu edustaa modernimpaa, hieman kulmikkaampaa tyyliä, kun taas Suomi47:n linjoissa on enemmän klassista eleganssia. 47:n keula kaartuu kauniisti kohti parraslinjaa, ja perässä huomio kiinnittyy alaspäin laskevaan törmäyslistaan, joka korostaa veneen perinteistä ilmettä. Tarkkasilmäinen saattaa huomata muodoissa jotain tuttua – ja kyllä, kyseessä on Hannu Björkmanin suunnittelemasta, entisestä Willy's 4650:sta, jonka muotit ja valmistusoikeudet siirtyivät vuonna 2012 Kesälahdelle Suomi-Veneille.
Veneiden erilaiset ulkoiset piirteet korostuvat niiden ajo-ominaisuuksissa. Suomi 44 on ketterä ja sporttinen, tarjoten dynaamista ajotuntumaa erityisesti kevyissä olosuhteissa. Suomi 47 taas edustaa vakaampaa ja arvokkaampaa olemusta. Lisäksi 47:n suurempi koko ja vankempi rakenne antavat sille luonnollisesti selvän etulyöntiaseman kovemmassa aallokossa.
Suomi 44 ja 47 – Pirteä pikkuveli
30 hevosvoiman Tohatsu ampaisee perätuhdolta ajettavan ja keskikonsolilla varustetun testi-44:sen iloisesti liikkeelle, ja yhden henkilön kuormalla liukukynnys ylittyy vaivattomasti. Mukavalta tuntuva matkanopeus asettuu 23 solmun tietämille, tarjoten tasaisen ja miellyttävän kyydin. Kulutuskin miellyttää, sillä matkanopeutta ajaessa kolmekymppinen hörppii selvästi alle puoli litraa maililla.
Pitkälle henkilölle ajoasento on hieman kumara, mutta etäisyydet niin rattiin kuin viistosti pystyasentoon asennettuun kaukohallintalaitteeseenkin tuntuvat hyvin mietityiltä. Sisäsaaristossa kurvailu on suorastaan leikkisää. Vene reagoi tarkasti kuljettajan ohjauksiin, ja ajotuntuma on juuri niin mukaansatempaava kuin tämän kokoluokan moottoriveneeltä voi odottaa.
Kahden veneen erot käyvät konkreettisemmiksi avoimella selällä, jolla 44:sen herkemmät ajo-ominaisuudet vaativat pian kuskilta skarppausta. Isommassa aallokossa on pidettävä kieli keskellä suuta, jotta veneen kurssi ja nopeus säilyvät hallinnassa. 44:n keveys ja ketteryys, jotka sisäsaaristossa ovat eduksi, muuttuvat avoimella selällä haasteiksi. Ja mitä kovemmaksi keli yltyy, sitä haastavammaksi ajaminen muuttuu. Lopulta on viisainta puhaltaa peli poikki ja palata saarien tarjoamaan suojaan. Tasaisella sopii testata huppunopeutta, joka asettuu 27,5 solmuun.
Suomi 44 ja 47 – Leveä haara-asento
Keskipulpetilla ja erillisistuimella varustettu Suomi 47 ei sen sijaan hätkähdä hieman isommassakaan aallokossa, vaan jatkaa 60:sen Tohatsun voimin kulkuaan vakaasti ja itsevarmasti. Verrattuna 44:seen, sen lisäpituus ja paino auttavat tasaamaan veneen liikkeitä aallokossa, mikä vähentää tarvetta jatkuvalle ohjauksen ja nopeuden korjaamiselle.
Keskikonsolin erillinen istuin tuo pienen mutta merkittävän parannuksen ajomukavuuteen aallokossa, ainakin pidempijalkaiselle henkilölle. Istuinosa on kapea eikä penkissä ole sivutukia, joten ajaja voi lukita jalkansa leveään haara-asenton sivuille, turkin ja laidan kulmaan, mikä tarjoaa hyvän tuen koko keholle. Muuten CC:n erillisistuin ei ehkä ole markkinoiden hienostunein, eikä siinä ole juurikaan säätö- tai joustomahdollisuuksia. Mutta kun vilkaisee paketin hintalappua, joka jää moottorin ja lisävarusteiden kanssa 18 000 euron tietämille, tuntuu jakkara aivan passelilta.
On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että vaikka 47 onkin kaksikosta isompi, se on silti pieni vene. Ilman ohjauskonsolia ja 60-hevosvoimaisella Tohatsulla varustettuna vene painaa vain vajaat 400 kiloa, mikä asettaa omat rajoituksensa sen käytölle. Mutta silloin, kun sääolosuhteet eivät ole esteenä, 47:lla ajelee noin 25 solmun matkanopeutta, eikä kulutus ylly juurikaan yli puoleen litraan meripeninkulmalla. Kaasu pohjassa 47:n saa kulkemaan karvan yli 29 solmua.
Suomi 44 ja 47 – Mökkiveneluokan valintoja
Versiosta riippumatta Suomi 44:n vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa kölirauta ja uimaportaat. Kaiteet valitaan lisävarustelistalta, samoin istuinpehmusteet. 47:n mukana tulee enemmän tavaraa, sillä vakiopulpettiin kuuluu tuulilasi ja kaide. Lisäksi lattialla on laminaattisarja ja ohjaus vaihtuu tavallisesta kaapeliohjauksesta hydrauliseksi. Mutta kaiteet ostetaan 47:sasakin erikseen, jos niitä kokeen kaipaavan.
Sekä Suomi 44 että Suomi 47 ovat erinomaisia valintoja mökkiveneilijöille, jotka arvostavat käytännöllisyyttä, kohtuuhintaisuutta ja monipuolisuutta. Veneet on suunniteltu erityisesti Järvi-Suomen vesistöihin, mutta ne sopivat myös rannikkoalueiden päivittäiseen käyttöön.
Suomi 44 on ketterä ja kevyempi vaihtoehto, joka tarjoaa roimasti ajoiloa suojaisemilla vesillä. Helppokäyttöisyytensä ansiosta se on hyvä valinta niille, jotka haluavat kevyen veneen huolettomaan arkikäyttöön. Suomi 47 puolestaan tarjoaa enemmän vakautta ja varmuutta niille, joiden mökit sijaitsevat vähän suurempien selkien takana. Sen suurempi koko ja lisävarustelumahdollisuudet tekevät siitä sopivan pidemmille matkoille ja haastavampiin olosuhteisiin.
Molemmat veneet sopivat niin aloitteleville kuin kokeneille veneilijöille, jotka arvostavat selkeää muotoilua ja käytännöllisyyttä. Lisäksi niiden kohtuullinen hintataso tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon perinteisten mökkiveneiden ystäville.