Kysymys on oikeutettu, ja alle viisimetrisiin pienveneisiin erikoistunut Terhi on siihen oikea valmistaja antamaan vastauksen. Kokemustakin sillä on, ja se liittyy oleellisen läheisesti myös 480 Cabiniin.
Edellisen kerran vastaavan kysymyksen äärellä oltiin, kun Terhi esitteli 475 BR:n mallivuodelle 2016. Silloin pohdittiin ja kokeiltiin, kuinka kahdella pulpetilla ja ohjaamon erillisistuimilla kalustettu bowrider-tyyppinen tilaratkaisu mahtuu alle viisimetriseen avoveneeseen.
Jälkikäteen on helppo todeta, että hyvin mahtui, sillä 475 BR ja sen vuonna 2020 esitelty, kosmeettisesti päivitetty seuraaja 480 BR ovat olleet viimeisen vajaan vuosikymmenen ajan myyntitilastojen aivan terävintä kärkeä.
Mistä päästäänkin takaisin mallivuodelle 2024 esiteltyyn 480 Cabiniin, joka on käytännössä puolikkaalla ohjaushytillä varustettu 480 BR. Rungoltaan ja kannen tilaratkaisultaan BR- ja Cabin-mallit ovat täysin samat. Mitoissa ainoa ero on paino, jota Cabinille on kertynyt maltilliset 70 kiloa BR:ää enemmän. 440 kilon paino tarkoittaa, että Cabin on myös harvoja hyttiveneitä, joka sopii kuljetettavaksi jarruttomalla trailerilla ja tavallisella henkilöautolla.
Puolikkaaksi 480 Cabinin hyttiä voi kutsua hieman liioitellen syystä, sillä hytissä ei ole takaseinää. Seinän sijaan takaosa suljetaan lisävarusteena saatavalla kuomulla.
Kevytrakenteinen hytti istuu ulkonäöllisesti kokonaisuuteen hyvin, jopa hämmästyttävän hyvin. Se ei näytä yhtään kevytrakenteiselta ja mittasuhteet ovat hyvin kohdillaan.
Ulkonäön kannalta on onni, että 480 Cabinin katto on maltettu pitää matalalla. Sen ansiosta pysty tuulilasi ja sivulasit ovat runkoon ja kattoon nähden sopivan kokoiset ja ennen kaikkea korkuiset. Mittasuhteet tosin paljastuvat pieniksi, kun kuvaan laitetaan mukaan ihminen. Hytissä on reilu istumakorkeus, muttei täyttä seisomakorkeutta. Etuovesta ja hytin läpi kulkeminen vaatii syvää kumartumista.
Jo 475 BR ja tiloiltaan muuttumaton 480 BR todettiin paikoin ahtaiksi. Koska 480 Cabin on pohjapiirrokseltaan sama vene, ei tilanne muutu miksikään. Tiukin paikka on niin sanottu taka-avotila, jota ei tosin juurikaan ole.
Käytännössä se muodostuu takapenkistä, jolle leveyden puolesta mahtuu istumaan kolmekin. Jalkatilat ovat kuitenkin niukat, joten aikuinen istuu mukavimmin keskellä, jolloin jaloille jää tilaa ohjaamon erillisituimien väliin.
Takapenkin alla on tuttuun tapaan tavaratila. Luukun avaaminen ja sulkeminen sekä tavaroiden tai polttoainekanisterien liikuttelu on tilan puutteen takia paikoin haastavaa, vaikka vene olisi miehistöstä tyhjä. Avomalliin verrattuna Cabinin hytin takareunat tiivistävät tunnelmaa.
Ohjaamon erillisistuimille pääseminen vaatii Cabinissa eri lailla notkeutta kuin avoversiossa. Mutta kun kuskin tai repsikan paikalle on päässyt, ei valittamista ole. Istumamukavuus on hyvä eikä näkyvyyskään ole juurikaan avomallia huonompi. Luonteva ajoasento ja hyvä ergonomia pitävät osaltaan huolen siitä, ettei isokoinenkaan kuljettaja tunne oloaan ahtaaksi.
Katossa on kookas liukukattoluukku, joka aukeaa eteenpäin. Näin se mahdollistaa myös ohjaamossa seisomisen. Pidempikin henkilö yltää seisoessa rattiin ja kaasukahvaan suuremmin kurkottelematta. Silti paljon parempi on ajaa istuen.
Etuovi on BR-mallien tapaan kaksiosainen. Alempana oleva pulpettien väliovi aukeaa sisään- ja tuulilasin keskiruutu ulospäin. Ratkaisu on käytännössä hyvä, koska ovi ei näin toteutettuna verota juurikaan etuavotilan käytettävyyttä. Etuavotilan vajaan neliön turkkiala kun on veneen oikeastaan ainoa vapaa turkkitila, missä mahtuu tekemään tai kuljettamaan jotain.
Nyssäköille, kauppakasseille, kiinnittymisvarusteille ja pientavaroille Terhissä on hyvin tilaa, sillä köysibokseja on kolme (yksi keulassa ja kaksi perässä), peräpenkin alle mahtuu kahden irtotankin lisäksi muutakin tavaraa ja myös keulapenkin alla on kookas säilytystila. Lisäksi tilaa säästävän ohuet pulpetit on hyödynnetty tehokkaasti erilaisina säilytystiloina.
Terhi 480 Cabin: Mukavaa, mutta maltilla kaarteisiin
Terhit ovat markkinoiden ainoita abs-muoviveneitä. Kerrosrakenteeseen kuuluu uretaanitäyte, mikä tekee veneestä uppoamattoman. Terhillä voi legendaarisen Boston Whalerin tavoin ajaa, vaikka vene olisi sahattu kahtia.
Nyt tyydytään kuitenkin kokonaisen 480 Cabinin koeajoon. Ajossa sandwich-rakenne näyttäytyy miellyttävän vaimeina runkoääninä, vaikka keli Päijänteellä on venetestiin sopiva: isommilla selillä vyöryy jyrkkä ja lyhyt reilun puolen metrin aallokko ja välillä vihmoo vettä ihan kunnolla.
Terhi 480 on suhteellisen solakka vene, mutta paikallaan ollessa se on silti kelvollisen vakaa. Ajossa tilanne kuitenkin hieman muuttuu. Avomallien tavoin myös Cabin kulkee kuormaamattomana uppoumanopeuksilla pienveneille tyypilliseen tapaan hiukan kuskin puolelle kallellaan.
Aallokkoajossa kulkusuunnalla ja varustuksella on suuri merkitys mukavuudelle. Runko halkoo aaltoja pätevästi ja mukavasti, mutta edellytys on, että se kohtaa aallot V-kulmalla eikä palteilla. Rattityöskentelyyn ja kuormauksen tasapainoisuuteen kannattaa siis kiinnittää huomiota – tai varustaa 480 Cabin trimmilevyillä.
Alhaisilla liukunopeuksilla tehdyt äkkikäännökset tai kaasun ”vahinkotuuppaus” täysille ratin ollessa ääriasentoon käännettynä saa Terhi 480:n kallistumaan voimakkaasti. Ominaisuus on tuttu jo 475/480 BR:stä, mutta korostuu Cabinissa. Suuremmissa nopeuksissa, missä rungon noste on voimakkaampi, kallistuminen kaarteissa on vähäisempää ja normaalin rajoissa.
Pituussuuntaisen kulkuasennon optimointi sujuu helposti moottoritrimmillä. Trimmausalue ei ole erityisen laaja, mutta kuitenkin riittävä muuttamaan tuntuvasti veneen kulkuasentoa. Trimmausalueen yläraja tulee vastaan selkeänä potkurin pidon katoamisena.
Moottorivaihtoehtoina on kolme kolmisylinteristä Hondaa, tehoiltaan 40, 50 tai 60 hevosvoimaa. BF40 ja BF50 jakavat keskenään saman 800 kuutiosenttimetrin iskutilavuuteen perustuvan rakenteen. BF60 on noin kaksi desiä suurempi ja varustettu neljällä venttiilillä per sylinteri. Paitsi tehokkaampi, se on 110 kilon painollaan myös 12 kiloa pikkusisariaan painavampi.
BF60:lla varustettuna 480 Cabin saavuttaa yli 30 solmun huippunopeuden, mikä riittää vallan mainiosti. Liukuun nousu ottaa tovin, mutta tapahtuu kokeillulla kolmen hengen kuormalla varmasti ja keulaa kummemmin nostamatta.
Paketti on säästeliäs, sillä taloudellisimmillaan matka taittuu noin 20 solmun nopeudella vain 0,4 litran meripeninkulmakohtaisella kulutuksella. Puolella litralla tai alle pääsee laajalla, 11–26 solmun nopeusalueella. Eikä kulutus nouse 31 solmun huippu- tai kuuden solmun kyntönopeudellakaan kuin 0,7 ja 0,6 litraan meripeninkulmalla.
Terhi 480 Cabin: Halpa hankkia
Yksi Terhi 480 -mallien suosion salaisuus on varmasti halutun tilaratkaisun ja edullisen hinnan yhdistelmä. Tämä pätee sekä BR-avomalliin että Cabiniin.
Viime vuosina uusien ohjaushyttiveneiden tarjonnan on totuttu alkavan noin kuuden metrin ja reilun 40 000 euron hintaluokasta. Käytännössä tällä tarkoitetaan TG 6.1:stä ja sitä edeltänyttä 5.9:ä. Terhi 480 Cabin on toki yli metrin lyhyempi ja perästä avoin, mutta alkaen-hinnaltaan myös peräti puolet halvempi.
20 000 euron hintapiste tekee 480 Cabinista houkuttelevan, koska se näyttäytyy muita ohjaushyttiveneitä selvästi halvempana, mutta hinnaltaan kilpailukykyisenä vaihtoehtona myös viisimetrisille avoveneille. Poikkeuksellisen vaatimaton vakiovarustelu tosin nostaa väistämättä Terhin hintaa usealla tontulla, mutta sekään ei pilaa hintaetua. Moottorivaihtoehdot on hinnoiteltu tiiviisti ja tasaisesti 500 euron välein, joten kysyntä kohdistuu varmasti tehokkaimpiin vaihtoehtoihin.
Lisävarusteista tärkeimpiin voi lukea yleensä vakiona olevat kaiteet (keula- ja kattokaiteet) ja kulkuvalot sekä tuulilasinpyyhkimen, peräkuomun ja karttaplotterin. Näihin kuluu noin 4 300 euroa.
Cabinin peräkuomu on BR-avomallin vastaavaa pienempi, joten se solahtaa vakiona olevaan kuomutalliin ehkä hiukan helpommin. Siinä on kuitenkin oma vaivansa, aivan kuten kuomun pystytyksessäkin. Ja lopputulosta varsinkin kaikista suunnista kovilla elementeillä suljettuihin ohjaushyttiveneisiin arvioidessa pitää muistaa, ettei tipatonta kuomua ole olemassakaan.
Paljon ja kaikissa olosuhteissa ajavalle myös trimmitasot ovat suositeltava valinta lisävarustelistalta. Ne saa Comfort-varustepaketissa 1 950 eurolla y,hdessä keula- ja peräpenkin patjojen kanssa. Koeajoveneen varusteluun kuuluivat lisäksi vielä laminaattiturkki sekä sisävalo, jotka nostavat optioiden kokonaishinnan jo 6 700 euroon.
Vaikka 480 Cabinin pakettihinta nouseekin varustelun myötä 25 000 euron paikkeille, on se katettujen veneiden luokassa yhä lyömättömän edullinen hankkia ja myös käyttää. Ja kun käyttäminenkin sujuu paikoittaisesta ahtaudesta huolimatta vähintäänkin hyvin, voittaa 480 Cabin todistetusti ostajia sekä avo- että hyttiveneilijöiden keskuudesta. Viime vuonna se nousi heti tuoreeltaan Suomen ostetuimmaksi hyttiveneeksi.