Finnmaster R6 & T6 (2020–) – Särmä taistelupari
Mitä uutta?
Muotoilullisesti teräväkulmainen R6/T6-pari tekee näkyvän eron pyöreämpilinjaisiin edeltäjiinsä. Design sitoo T6:n selvästi Finnmasterin kookkaampien daycruiserien eli T7:n ja T8:n kanssa samaan sarjaan.
T7:n kajuutan parivuoteesta ja penkistä muodostuva tilaratkaisu on kokoluokassaan ainutlaatuinen ja poikkeuksellisen toimiva, ja sama idea on pyritty skaalaamaan myös T6:een.
T6:n oviaukon vieressä on penkki, joka helpottaa esimerkiksi kajuutassa pukeutumista, vaikka kajuutan korkeus ei täysikasvuiselle riitäkään selkä suorassa istumiseen.
Koska istumiseen tarvitaan myös jalkatilaa, on styyrpuurin laidalle viistosti asemoidussa parivuoteessa tuttuun tapaan täytepala, joka on kuitenkin tavanomaista suurempi ja "saranoitu" näppärästi kangassaumalla. Myös pieni, mukitelineellinen yöpöytä sängyn vieressä on tässä kokoluokassa harvinaisuus.
Mallivuodelle 2012 lanseerattu 62 BR/DC oli kokoluokassaan ensimmäisiä malleja, joiden avotila oli kalustettu isommista veneistä tutulla U-sohvalla. Sittemmin U-sohvasta on tullut varsinkin daycruiserien keskuudessa vakioratkaisu, ja se löytyy myös R6/T6-parista.
Apukuskin osasto on sen sijaan muuttunut, kun Finnmaster on monen muun tavoin vaihtanut apukuskin erillisistuimen taitettavan selkänojan avulla muunneltavaan sohvanpäätypaikkaan, jonka leveys riittää puolelletoista istujalle.
Perässä suuntaus on kulkenut perämoottoriveneissäkin erillisistä uimatasoista kohti yhtenäistä ja yhdessä tasossa olevaa peräkantta, ja sellainen on R6/T6:een onnistuttu toteuttamaan erittäin onnistuneesti. Metrin mittaiset uimatasot ovat kookkaat, tasaiset ja niiden välissä oleva on moottorikaivo on osittain katettu. Liikkuminen on helppoa ja lisävarusteena saatavan, kaiteenakin toimivan korkean vetokaaren ansiosta myös turvallista.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 6,39 m |
Leveys | 2,29 m |
Syväys | 0,40 m |
Paino | 1 160 kg |
Pohjakulma | 18° |
Polttoainesäiliö | 132 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 7 henk. |
Tehoalue | 130–200 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 200 hv Yamaha F200 GETX |
Huippunopeus | 45,2 kn @ 5 700 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 0,8 l/mpk @ 3 500 r/min |
Melutaso @ 25 kn | Ei mitattu |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | Finnmaster Boats Oy, Kokkola |
www.finnmaster.fi | |
Markkinoija | Yamaha Motor Europe, Suomen sivuliike, Espoo |
www.yamaha-motor.eu |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | – |
150 hv Yamaha F150 XB | 53 970 € |
150 hv Yamaha F150 XCA | 56 440 € |
200 hv Yamaha F200 XB | 57 870 € |
200 hv Yamaha F200 XCA | 59 940 € |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)