Grand Banks Eastbay 44 (2018–) Harvojen herkku
Mitä uutta?
Olemukseltaan ja muotoilultaan Eastbay 44 on selvää jatkumoa aiemmille Eastbay-malleille. Muotoilussa kulmien hioutuminen on ollut varsin hienovaraista, mutta pinnan alla on sen sijaan tapahtunut paljon.
Rungot laminoidaan yhä käsin, mutta materiaaleissa ja valmistusmenetelmissä on siirrytty uudelle vuosituhannelle. Esimerkiksi runkopalkit ja kantavat laipiot ovat komposiittirakenteisia. Laminoinnissa hartsina on käytetty tavanomaisen polyesterin sijaan rakenteen paremmin kosteudelta suojaavia vinyyliesteriä ja epoksia.
Tuloksena pitäisi olla jäykkä ja kestävä, mutta myös kevyt rakenne. Numerot vahvistavat ainakin viimeksi mainitun seikan. EB44:n kuivapainoksi ilmoitetaan 13,5 tonnia, mikä on linjassa nykyisten kilpailijoiden kanssa ja paljon vähemmän kuin aiemmin. Esimerkiksi edeltävä EB 45/46 (15,2 x 4,4 m) viime vuosikymmenen vaihteesta painoi liki 20 tonnia.
EB44:n runko on ensimmäinen, jonka Grand Banks on suunnitellut pelkästään Volvo Penta IPS -vetolaitteita varten. Sen huomaa hyvällä myös ajossa. Paketti on äärimmäisen sivistynyt, ja sen myötä moottorien, voimansiirtolinjan ja rungon yhteistyö on kaikissa tilanteissa sulavaa.
Tilaratkaisuun on tarjolla muutamia variaatioita, joista ideaalein lienee testiveneen kolmen kajuutan layout.
Valtavirrasta poikkeava ja tuore näkemys on se, ettei kolmanteen kajuuttaan ole ryhdytty sullomaan maksimimäärää vuoteita, vaan tila toimii eräänlaisena monitoimihyttinä, joka testiveneessä oli kalustettu yhden mukavan vierasvuoteen lisäksi asuttavuutta ja mukavuutta parantavilla kodinkoneilla, kuten viinikaapilla ja pyykinpesukone/kuivurikombolla.
Kansisalongissa huomio kiinnittyy pentteriin, joka on sijoitettu Pohjoismaiseen tapaan pitkittäin ohjaamon jatkeeksi styyrpuurin laidalle. Sijainti ovenpielessä on ideaali ajatellen tarjoilua sekä ulos että sisään. Pentteri voi olla Eastbaylle tyypillisempään tapaan alakerrassakin, mutta epäkäytännöllisemmän sijainnin lisäksi silloin menetetään myös styyrpuurin toiletti.
Kansisalongin takaseinä koostuu monessa nykyveneessä pääasiassa lasista ja liukuovista ja katto suuresta sähkökäyttöisestä liukukatoluukusta. Eastbayn ratkaisu on perinteisempi ja tyylille uskollisempi: kaksi pientä ja käsin avattavaa kattoluukkua, ja viimeisen päälle hienosti viimeistelty, perinteitä henkivä tiikkiovi.
Nykyvaatimukset salongin avautumisesta elementeille ja yhdistymisestä avotilan kanssa on täytetty sähköisesti avautuvilla sivu- ja takaikkunoilla.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 14,65 m |
Leveys | 4,44 m |
Syväys | 1,03 m |
Korkeus | 4,23 m |
Paino | 13 500 kg |
Pohjakulma | Ei ilmoiteta |
Polttoainesäiliö | 2 200 l |
Vesisäiliö | 734 l |
Septisäiliö | 155 l |
CE-luokitus | A |
Kantavuus | 6 henk. |
Makuupaikkoja | 6 kpl |
Tehoalue | Enintään 2 x 435 hv |
Moottorityyppi | Sisämoottorit, pod-vetolaitteet |
Testimoottori | 2 x 435 hv Volvo Penta IPS 600 |
Huippunopeus | 32,8 kn @ 3 550 r/min |
Kuutus @ 25 kn | 4,4 l/mpk @ 3 000 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 72 dB(A) |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Malesia |
Valmistaja | Grand Banks Yachts, Singapore | www.grandbanks.com |
Myynti | Grand Banks Yachts, Europe | www.grandbanks.com |
Hinnat ja moottorivaihtoehdot
1 439 000 € | 2 x 435 hv Volvo Penta IPS 600 |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla