Sargo 28 (2021–) – Hienosti viilattu
Sargon suosikkimalli 28 näyttää tutulta, vaikka vene on laitettu runkoa myöten täysin uusiksi. Muutokset ovat hillittyjä ja oikean suuntaisia.
Sarinin perheen jälki Suomen kaupallisessa venevalmistuksessa alkaa olla jo mittava. Historia ulottuu yli 50 vuoden päähän, kun Edy Sarin aloitti Minorien valmistuksen vuonna 1967. Nykyisin veistämöä johtaa Edyn ja Lillemorin (joka toimi Sarins Båtarin toimitusjohtajana vuodet 2005–2011 Edyn jäätyä eläkkeelle) vanhin poika Thomas yhdessä sisarustensa Susannen, Johanneksen ja Davidin kanssa.
Tuhannes Minor valmistui vuonna 1998 ja tahti on vain kiihtynyt, vaikka veneiden koko on kasvanut. Kahden tuhannen valmistuneen veneen raja rikkoutui jo viime vuosikymmenen alkupuolella. Vuonna 2014 Minor-tuotemerkki vaihdettiin vientimarkkinoilla vetävämpään Sargoon. Pohjoismaiden lisäksi Iso-Britannia on ollut jo pitkään Sargolle tärkeä vientimaa, mutta viime vuosina Yhdysvallat on kivunnut jo kolmanneksi suurimmaksi yksittäiseksi vientimaaksi.
Sargo 28 edustaa nykyisin malliston pienempää päätä. Sen alapuolella on vain aloituskoko 25. Ylöspäin mallisto jatkuu aina 36:een, mutta isompiakin lienee tulossa, sillä 36:n menekki on ollut hyvä.
28:n kantamallina voidaan pitää vuonna 2005 esiteltyä Minor 27 Rangea. Se oli Minorin ensimmäinen varta vasten sisäperämoottorille suunniteltu malli. Range korvattiin vuonna 2010 täysin uudella Minor Offshore 28:lla, joka nimettiin uudelleen Sargo 28:ksi vuoden 2014 brändimuutoksen yhteydessä.
Reilun kymmenen vuoden jälkeen mallisukupolvi vaihtuu taas kokonaan, vaikka mallimerkintä pysyy ennallaan.
Vieritä vertailua
Sargo 28
Pituus x leveys | 9,20 x 3,10 m |
Paino | 4 400 kg |
Tehoalue | 270–400 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori |
CE-luokitus | B / 12 henk. |
Hinta | 217 990 € (320 hv diesel) |
Lisätietoja | www.sargoboats.fi |
Jeanneau Merry Fisher 895 Marlin
8,56 x 2,99 m |
3 600 kg |
300–500 hv |
Perämoottori |
C tai B / 10 tai 6 henk. |
155 650 € (2 x 150 hv bensiini) |
www.jeanneau.com |
Nimbus C9
9,35 x 2,95 m |
3 170 kg |
250–350 hv |
Perä- tai sisäperämoottori |
C / 8 henk. |
192 540 € (270 hv diesel) |
www.nimbus.se |
Nord Star 28+ Patrol
9,50 x 3,10 m |
4 500 kg |
320–700 hv |
Sisäperämoottori |
B / 8 henk. |
229 000 € (320 hv diesel) |
www.nordstar.fi |
Nordkapp Gran Coupe 905
9,12 x 2,98 m |
3 070 kg |
300–450 hv |
Perämoottori |
C / 8 henk. |
135 000 € (300 hv bensiini) |
www.nordkapp-boats.no |
Quicksilver Captur 905 Pilothouse
8,88 x 2,99 m |
3 600 kg |
250–500 hv |
Perämoottori |
B / 10 henk. |
119 340 € (2 x 175 hv bensiini) |
www.quicksilver-boats.com |
Targa 27.2
9,19 x 3,10 m |
4 100 kg |
330–400 hv |
Sisäperämoottori |
B / 6 henk. |
213 200 € (340 hv diesel) |
www.targa.fi |
Tykkää
- Ajo- ja matkustusmukavuus
- Ohjaamon ergonomia
- Turvalliset kannet
- Tilojen asuttavuus
- Varustelumahdollisuudet
Älä tykkää
- Ahdas keskikajuutan eteistila
- Pentterin alakaapista puuttuu hylly
- Kokkaus rajoittaa keulakajuutassa ja toiletissa asiointia
- 11.05.2022 Ensiesittely Numarine 22 XP (2023–)
- 12.05.2022 Ensiesittely Canados Gladiator 961 Speed (2024–)
- 12.05.2022 Satamat Koillisväylä laajenee
- 13.05.2022 Testi Saxdor 320 GTC (2022–)
- 06.05.2022 Kokeilu Axopar 45 XC Cross Cabin (2022–)
- 01.05.2022 Uutinen Tulikettu katosi Atlantille
- 17.05.2022 Uutinen Suomiveneilee.fi -koeajopäivät Helsingin Lauttasaaressa 20.–21.5.2022
- 13.05.2022 Testi Saxdor 320 GTC (2022–)
- 06.05.2022 Kokeilu Axopar 45 XC Cross Cabin (2022–)
- 10.05.2022 Uutinen Volvo Penta testaa hybriditekniikkaa Huippuvuorilla
- 22.05.2022 Uutinen Serecraft S14 (2022–)
- 22.05.2022 Ensiesittely Garmin EchoMap UHD2 (2022–)
- 23.05.2022 Video Wally wallypower58 (2022–)
Uusimmat
- 23.05.2022 Video Wally wallypower58 (2022–)
- 23.05.2022 Uutinen Vesille till Havs Kokkolassa
- 22.05.2022 Uutinen Serecraft S14 (2022–)
- 22.05.2022 Ensiesittely Garmin EchoMap UHD2 (2022–)
- 21.05.2022 Uutinen Naantalin satamaan Hitachi Energyn maasähköratkaisu
- 21.05.2022 Uutinen Wellcraft 355 (2023–)
- 20.05.2022 Uutinen EU:n pakotelistoilla olevien huvialusten omistussuhteiden selvitykset jatkuvat: