Pohjan kunnolla on merkitystä. Purjeveneissä sileä runko parantaa veneen vauhtia, mutta moottoriveneissä pohjan pitäminen hyväkuntoisena ja puhtaana on suorastaan ekoteko. Silloin vanhuuttaan irtoavaa tai lohkeilevaa eliönestomaalia ei päädy turhaan veteen eikä vihreää partaa tai näkkiä kasvava pohja tuhoaa veneen suorituskykyä ja sitä myötä taloudellisuutta. Etenkin Saaristomerellä ja Suomenlahdella pohjan eliönestomaalauksesta huolehtiminen on perusteltua.

Hyvin tehtynä alkuperäinen, uuden veneen pohjaan tehty eliönestomaalaus on pitkäikäinen, joka ei parin ensimmäiseen vuoden aikana vaadi juurikaan muuta hoitoa kuin syyspesun. Muutamassa vuodessa pohjan maalipinta alkaa kuitenkin pikku hiljaa rapistua ja sen kunnossapito vaatia keväthuoltojen yhteydessä enemmän toimia.

Alkuun voi pärjätä lohkeilevien kohtien skrapaamisella ja paikkamaalauksella, seuraavaksi vaaditaan jo koko pohjan ylimaalaus. Vuosikausien, ehkä vuosikymmenienkin saatossa pohjassa saattaa olla jo useampia ylimaalauskertoja.

Tämän jutun esimerkkivene täyttää ensi vuonna 20 vuotta, ja sen pohjaa on hoidettu edellä kuvatulla tavalla eli käytännössä vuotuisella paikka- tai ylimaalauksella. Jo syksyllä veneen ollessa vielä vedessä alkoi kuitenkin käydä selväksi, että veneen pohjamaalaus alkoi olla yksinkertaisesti elinkaarensa päässä.

Veneen nosto ja pohjan painepesu vahvisti tilanteen. Pohja oli pesun jäljiltä kauttaaltaan rivosti ruvella. Tarvittaisiin pohjan perusteellinen kunnostus.

Palveluna hoituu helpoiten

Pohjan uudelleen maalaus itse tehtynä on jo pieneenkin veneeseen iso urakka. Suuritöisin ja ikävin osa sarkaa on vanhojen eliönesto- ja primer- eli pohjamaalikerrosten poistaminen. Itse tehtynä se tapahtuu käsin hiomalla tai kaapimalla, ja työtä riittää.

Onneksi on helpompiakin tapoja. Vanhojen maalikerrosten poistamiseen soveltuu erilaiset puhallusmenetelmät, joihin löytyy melko runsaasti liikkuvia palveluntarjoajia. Kenties perinteisin tapa on (märkä)hiekkapuhallus, mutta sen rinnalla tarjotaan myös sooda- ja lasikide- sekä kuivajääpuhalluksia.

Vanhan maalin poistaminen ulkona säilytyskentällä tai pihalla vaatii ainakin pääkaupunkiseudulla ympäristöluvan ja maalijätteen keräyksen järjestämisen, mikä voi olla hankalaa. Työstä aiheutuu myös melu- ja pölyhaittoja.

Korkeimman palveluasteen tarjoaa vaihtoehto, jossa pohja työstetään alusta loppuun eli vanhojen maalikerrosten poistosta uuden maalaukseen veneen talvitelakoitsijan toimesta tarkoituksenmukaisessa sisätilassa.

Tällaisen konseptin tarjoaa esimerkiksi kolmea telakkaa operoiva Hopeasalmen Telakka Oy, jonka Tolkkisten Telakalla on talvisäilytyshallien lisäksi myös pohjan pesu- ja puhallus- sekä maalaushallit. Pesu- ja puhallushalli on varustettu asianmukaisella likavesi- ja jätekeruukuilulla, joten eliönestomaalijäämiä sisältävä puhallusjäte saadaan talteen ja hävitettyä asianmukaisesti.

Vanhojen maalikerrosten poistamiseen Tolkkisissa käytetään märkäpuhallusmenetelmää, jossa pintaa pommitetaan lasikiteellä. Märkämenetelmä on pölyhaitoiltaan kuivapuhallusta vähäisempi, ja työn tarkkuuden ja hallittavuuden kannalta parempi. Sen verran sotkuista märkäpuhalluskin silti on, että sekä työn kohde että tekijä on suojattava hyvin.

Vanhojen maalikerrosten poistamisen ohella lasikidepuhallus paljastaa armotta myös maalikerrosten alta paljastuvan rungon kunnon ja veneen alkuperäisen laminointityön laadun. Puhalluksen yhteydessä löytyvät ilmakuplat kannattaakin samalla puhkoa ja paklata, ja muutkin mahdolliset vauriokohdat korjata. Pieniä ilmakuplia löytyy jokaisesta puhallettavasta veneestä, mutta hyvistä yksilöistä vähemmän.

Kunnostettu pohja ansaitsee arvoisensa maalipinnan. Tolkkisten Telakalla maalauksen kaikki vaiheet tehdään poikkeuksellisesti korkeapaineruiskumaalauksena. Kun tekijänä on osaava ammattilainen, mahdollistaa ruiskumaalaus poikkeuksellisen tasalaatuisen ja sileän pinnan.

Kokonaisuutena pohjan kunnostus on kohtuullisen suuri ja kallis remontti. Esimerkkiveneen kokoisen eli yhdeksän metrisen moottoriveneen kustannusarvio on lähtökohdasta riippuen noin 3 500–4 000 euron luokkaa. Lopputuloksena pohja tulee kuitenkin parempaan kuntoon kuin se edes uutena oli.