NorthSilver on Pietarin laitamilla toimiva venemerkki, joka aikoinaan valmisti suomalaisia Silvereitä lisenssillä Venäjän markkinoille. Yhteistyö on loppunut jo vuosia sitten, mutta NorthSilver lainaa yhä omin luvin ainakin Silverin nimiä, ehkä jotain muutakin.
NorthSilver Eagle Cabin 655 on suomalaista Silver Eagle Cabin 650:stä vähän isompi. Pituutta sillä uimatasoineen pari senttiä yli seitsemän metriä ja leveyttä 2,54 m. Moottoriksi sopii 140–200-hevosvoimainen perämoottori.
Runko on 5083-alumiinia, kansi- ja hyttirakenne lujitemuovia. Tuttu Silverin Alufibre-rakenne, siis. Ohjaushytissä on kattoluukut ja avattavat sivuikkunat, mitkä keskihyttiveneissä ovat harvinaisia. Oven yläpuolelle avautuva luukku helpottaa etuovesta kulkemista.
Läpikuljettava hytti on varsin viihtyisä. Istumapaikkoja on kahdella erillisistuimella ja pitkittäisillä laitasohvilla kuudelle. Takaseinä on tyylikkäästi lähes kokonaan lasia ja liukuovi laadukkaan näköinen ja tuntuinen. Taka-avotila riittää kooltaan hyvin vaikkapa kalastukseen, ja kulkeminen sujuu kookkaiden uimatasojen kautta.
Kokonaisuutena Eagle Cabin 655 on varsin vakuuttava vaihtoehto Suomessa suosittuun veneluokkaan. Saksassa verottomaksi veistämöhinnaksi kerrottiin 29 000 euroa. Suomen hinta selviää, jos ja kun vene esitellään Vene 19 Båt -messuilla. Messuilla venettä esittelee uusi suomalainen maahantuoja, jos vain sopimuspaperit ehditään saada kuntoon.
Samarassa Etelä-Venäjällä valmistettavat Volzhankat, etenkin V700 Cabin, ovat herättäneet parin viime vuoden aikana orastavaa kiinnostusta Suomessa. Vientimarkkinoilla brändi on nykyisin Vboat tai vain V, ja ohjaushyttiveneiden lisänimi on Voyager.
Düsseldorfissa esiteltiin uusi Voyager 960, jonka olemus on huomattavasti pikkusisarta solakampi ja vauhdikkaampi. Vauhtia lupailee myös tehoalue, joka yltää kahteen 350-hevosvoiamiseen perämoottoriin saakka.
V960 on mallimerkintänsä pituinen ja kolme metriä leveä. Nousulistattoman rungon pohjakulma on 18 astetta, ja veneen kuivapaino 2 700 kiloa.
Keulakannen alla on v-vuode ja ohjaushytissä istumapaikat viidelle, jos paapuurin puolella olevalle dinetin sohville sovittaa neljä. Etummaisen sohva selkänoja on käännettävä, joten sohvalla voi istua joko kohti keulaa tai perää. Yöksi dinetistä saa pedattua varavuoteen. Hytin takaosassa on erillinen ja varsin tilava wc-komero sekä pentteri, kaikki vakiona.
Keulakansi, sivukannet, avotilan turkki ja uimatasot ovat liki kauttaaltaan voimakkaasti karhennettua alumiinia, joten ainakin pidon puolesta veneessä liikkumisen pitäisi sujua. Messuveneen isoin ongelma oli ohjaushytin puutteellinen seisomakorkeus. Valmistajan mukaan lattiaa on kuitenkin varaa tiputtaa, ja se tullaan myös tekemään.
Saksassa V960:n hinnaksi ilmoitettiin 89 900 euroa ilman moottoreita, Suomen pakettihinnat selviävät Vene 19 Båt -messuilla.