Keväällä 2022 ensiesitelty Axopar 45 Cross Cabin saa seuraa kahdesta avomallista, joiden päämarkkinat tulevat löytymään Floridasta ja Välimereltä. Cross Top ja Sun Top -malleilla on muuten samat kujeet, mutta erilaiset tuulilasit. ST:ssä tuulilasi on kallistettu avoveneiden tapaan virtaviivaisesti taaksepäin. XT:n eteenpäin kallistettu tuulilasi näyttäisi olevan lainattu suoraan ohjaushytillisestä XC:stä.
Koko trio jakaa yhteisen perusrakenteen. Hieman vajaat 14-metriä pitkä ja yli neljä metriä leveä vene on suunniteltu kolmelle Mercuryn 300-hevosvoimaiselle Verado V8:lle, jotka ovat ainoa moottorivaihtoehto. Joystick-hallintalaite ja keulapotkuri seuraavat aina vakiona. Kulkupuoli on kunnossa, sillä huippunopeus nousee 50 solmuun mutta kulutus jää 25–35 solmun matkanopeuksilla koko- ja teholuokka huomioiden kohtuullisesti noin neljään litraan meripeninkulmalla.
Keulahytin lokinsiipiovet ja manuaaliset laitaterassit ovat tuttuja jo 45 XC:stä, samoin peräkannen kolme eri vaihtoehtoa (avoin kansi, U-sohva tai takakajuutta).
ST:ssä ja XT:ssä tuulilasin jatkeena on pitkä, kahdella haitarikattoluukulla varustettu T-top-katos. Tuulilasin kallistussuunnan lisäksi niiden oleellinen ero on siinä, että XT:n täyskorkea tuulilasi yltää kattoon saakka, kun taas ST:ssä tuulilasin ja katon etureunan väliin jää rako, jos ilma pääsee virtaamaan. Kolmen erillisistuimen komentosillalla kuskin paikka on keskellä. Kojelaudassa on tilaa kahdelle 16-tuumaiselle näytölle, jotka kirjaimellisesti uppoavat isoon kojelautaan melko huomaamattomasti.
Ohjaamon penkkien ja pentterilipaston väliin jää käytävä, jossa tarjoiluja voi valmistella tai notkua ajon aikana kuskin ”niskapokana”. Pentterikaapin sivuille ja takareunaan on integroitu sohva, joka liittyy osaksi keskiveneen suurta oleskelutilakokonaisuutta, jota myös avattavat laitaterassit täydentävät. Vakiovarustusta voi puolestaan täydentää Brabus Line ja Mediterrana Edition -paketeilla sekä monipuolisen lisävarustelistan poiminnoilla, kuten pimeänäkökameralla, peräkulman jääkaapilla ja sähkögrillillä varustetulla wetbarilla sekä katapulttikeula-ankkurivinssillä.
Tehdashinnat Suomen verokannalla alkavat Sun Topin vajaasta 615 000 eurosta, Cross Topista pyydetään reilu kymppitonni enemmän. Messuveneiden kaltaisella noin keskitasoa edustavalla lisävarustuksella hinnat kimpoavat herkästi 750 000 euroon ja varusteilla herkuttelemalla siitä huomattavasti korkeammallekin.