Axopar kertoi jo aikaa sitten uudesta 45-jalkaisesta lippulaivasta, mutta sitä saatiin tovi odottaa. Alunperin valmista piti olla tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla, mutta messujen peruuntuminen antoi vähän lisää peliaikaa. Lopulta Axopar 45 esiteltiin vapun alla Palma de Mallorcalla, ja Totalvene oli luonnollisesti paikalla. Ensimmäisenä valmistui XC eli Cross Cabin versio, jota päästiin myös ajamaan pikaisen koeajolenkin verran.
Fyysisesti hyppäys Axopar 37:sta 45:een on huomattavasti suurempi kuin mallinumerosta mieltää. Siinä missä 37 tuntuu mallinumeroonsa nähden solakalta ja matalalta, on 45 leveä ja korkea. Tilaratkaisun pääpiirteet ovat kuitenkin samanlaiset: molemmissa on toiletilla varustettu keulakajuutta, ohjaushytti matkustus- ja oleskelutiloineen sekä erilaisin kokoonpanoin hyödynnettävissä oleva takakansi.
Axopar toi jo toisen sukupolven 37:aan keulakajuutan ikkunoilla varustetut lokinsiipiovet, jotka ovat 45:ssa vakiona. Ne avartavat kummasti keulakajuuttaa, jossa on sulassa sovussa sekä parivuode että oleskelutilaa, joka laajenee mukavaksi sohvaryhmäksi vuoteen päädyn kustannuksella.
45:ssä keulakajuutasta pääsee sujuvasti sisäkautta myös suoraan ohjaushyttiin, ilman että tarvitsee kulkea toiletin läpi. Styyrpuurin laidalla oleva toiletti on toimiva, mutta 45-jalan kokoluokassa pieni. Tässä kokoluokassa tavanomaista erillistä suihkukomeroa Axoparissa ei ole.
Tilankäytön innovaatiot keskittyvät tässä vaiheessa ohjaushyttiin. Aloitetaan liukuovista, joita on molemmilla sivuilla kaksi. Niistä etummaiset aukeavat taaksepäin ja takimmaiset eteen, ja ovet voi lukita vapaasti lähestulkoon mihin asentoon tahansa. Kokonaisuus toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan loistavasti.
Kookkaassa hytissä on kaksin kappalein myös haitarimallisia. sähkötoimisia kangaskattoluukkuja. Molemmat avautuvat taakse ja niitä voi säätää yksilöllisesti. Ovien ja kattoluukkujen ansiosta umpinainen 45 XC muuttuu sekunneissa tunnelmaltaan hyvinkin avovenemäiseksi.
Vaikutelman kruunaa sivuovien kohdalla olevat auki taittuvat laidat. Axoparissa ne ovat tarkoituksella huomattavan korkealla vesirajasta, joten ne ovat useimmiten avattavissa myös kylkiparkkitilanteissa. Laidoissa on kannelliset lokerot ja ne voi varustaa istuinpehmusteilla, joten ne toimivat vesileikkien lähtöalustan lisäksi myös luontevina ohjaushytin salongin oleskelutilan jatkeina.
Ohjaushytin takaosassa on mukava ja kookas U-sohva, jossa viihtyy mainiosti myös matkanteon aikana. Sohvan etupuolella on pöytä ja pentterilipasto, jotka molemmat on asennettu kiskoille. Näin pöydän sijainnin saa säädettyä juuri sopivaksi eri tilanteisiin. sama koskee pentteriä. Kun sille ei ole tarvetta, sen voi työntää aivan kiinni ohjaamon istuimien selkämykseen, mikä puolestaan lisää oleskelu- ja kulkutilan määrää. Toisaalta keskivaiheille asetettuna pentterilipasto muodostaa myös luontevan nojausalustan ohjaamon takana seisomiseen ja matkan taittumisen seuraamiseen.
Huonopuoli on teräväkulmaiset liukukiskot, joihin kolhii varpaita ja jalkapohjia. Kiskot olisi ilman muuta upotettava turkkiin. Haiskahtaa vähän 3D-suunnittelulapsukselta, jossa upotus on unohtunut tehdä.
Kolmen perämoottorin vene
Muiden Axoparien tapaan 45 on suunniteltu alusta alkaen vain ja ainoastaan perämoottoriveneeksi. Sen rungossa on tuttuun tapaan terävä keula ja kaksi porrasta, mutta rungon linjoissa on mukana myös uusia elementtejä, kuten kauniisti ylhäältä ulospain kaartuvat laidat sekä hieman purjevenetyylinen kapeneva ja vedestä ylös kaartuva perä.
Moottorivalinta on tehty helpoksi, sillä tarjolla on yksi vaihtoehto eli kolme 300-hevosvoimaista Mercurya. Valintaa ei voi moittia, sillä kokonaisuus toimii kerrassaan loistavasti.
Kolmen koneen ansiosta kiihtyvyys on erittäin ripeää, eikä isokaan kuorma tunnu missään. Huippunopeudeksi pikaisella koeajolla todettiin noin 45 solmua. Huippunopeutta tärkeämpää on mahdollisimman laaja taloudellinen matkanopeusalue, mikä toteutuu Axoparissa erinomaisesti: taloudellisin ajonopeus on tavanomaista korkeammalla 30 solmussa, jolloin kulutus on veneen koko ja voimalinja huomioiden kohtuulliset 4,2 litraa meripeninkulmalla, mutta kulutus pysyy alle 4,5 litrassa laajalla, 20–35 solmun nopeusalueella.
Liukukynnys on kulkuasennon osalta huomaamaton, mutta näkyy 15 solmun nopeudessa liki viiteen litraan meripeninkulmalla nousevana kulutuspiikkinä. Huippunopeudella bensaa palaa vielä puoli litraa enemmän.
Ajo-ominaisuudet ovat pienempien Axoparin ehdottomia vahvuuksia, eikä 45 muuta kaavaa. Sen terävämuotoinen runko tasoittaa aallokon erittäin tehokkaasti ja erinomaisen tarkka ohjaustuntuma tekee ajamisesta helppoa mutta hauskaa. Axoparissa yhdistyy ison veneen mukavuus pienemmän veneen hyvällä tavalla hykerryttävään ajodynamiikkaan.
Iso osa mukavuudesta muodostuu alhaisesta melutasosta, sillä moottorien ääntä ei ohjaushyttiin juurikaan kantaudu. Niiden poissa ollessa valmistajan testimuuliksi tehdyssä protoveneessä erottui jonkin verran sarjan ykkösveneille tyypillisiä runko- ja rakenneääniä, joita Axoparin tuotekehitystiimi saa varmasti tuotantoveneistä karsittua.
Kolmen rinnakkaisen erillisistuimen komentosilta on reunoistaan tyylikkäästi sivuille kaartuvan kojelaudan osalta vaikuttavan yhtenäisen näköinen. Monitoiminäyttöjen ja muiden laiteiden integraatio on onnistunutta. Merkittävä selkeyttävä osa on monitoimiratilla, jonka vasemmanpuoleisiin painikkeisiin on keskitetty trimmien ja keulapotkurin hallinta ja oikealle audiolaitteen säädöt.
Kelpaava ajoasento löytyy ainakin toviksi sekä istuen että seisten, ja näkyvyys on kauttaaltaan hyvä. Tuulilasin lisäksi myös kookas ja näyttävästi muotoiltu takalasi on varustettu puhallinsuuttimilla.
Valinnanvaraa riittää
Muiden Axoparien tavoin 45-tarjonta kasvaa kokonaiseksi laivueeksi, sillä XC Cross Cabinin rinnalle on tulossa neljä enemmän tai vähemmän avo-ohjaamollista vaihtoehtoa. Perusmalli on kokonaan avoin Spyder, jota seuraa lyhyemmällä ja pidemmällä katoksella varustetut T-Top ja Sun Top sekä korkealla tuulilasilla varustettu Cross Top.
Kaikissa versioissa on identtinen kaulakajuutta ja vakiona tyystin kalustamaton takakansi, jolle on taas liuta vaihtoehtoja. Valintaa voi tehdä U-sohvan, Multistorage-tavaratilan tai täysimittaisen takakajuutan (jonka voi nähdä sivupalkin renderikuvissa) välillä. Kaikkea ei ole vielä edes paljastettu.
Myös hinnan tai etenkin siihen sisältyvien vakiovarusteiden määrittely on vielä loppusuoralla, mutta se on kerrottu, että verottomaksi tehdashinnaksi tulee noin 515 000 euroa eli Suomen verokannalla noin 640 000 euroa, ja ainakin lokinsiipiovet, avattavat laidat ja sähköiset kattoluukut kuuluvat jo vakiopakettiin. Tuohon rahaan on tarjolla iso, nopea, mukava ja monipuolisesti oleskeltavissa olevan päivä- ja viikonloppuretkivene, joka poikkeaa konseptiltaan melkoisesti saman kokoluokan tyypillisistä matkavenemalleista.