Italialainen moottorivenetehdas FIM (Fabbrica Italiana Motoscafi) on uusi tulokas markkinoilla ja Suomessa tuiki tuntematon. Alku vaikuttaa ainakin Open-mallisarjan perusteella vahvalta.

Viime vuonna esiteltyjen 340 Reginan ja 470 Reginan välistä paikkansa ottava 440 on viimeistelyltään tyylikäs ja teknisesti etevä päiväjahti isollekin porukalle ja luksusluokan viikonloppucruiseri kahdelle. Tilaa on huomattavasti monia 40+-jalkaisia T-top-veneitä enemmän. 

Jättikokoinen uimataso on luonnollisesti hydraulinen ja perän molemmat laidat avautuvat sähköisesti terasseiksi, jotka laajentavat avotilaa tuntuvasti. Välimerellä on käyttöä myös peräpeilistä ulostyöntyvälle lankongille.

Avotilan ympärikuljettava tilaratkaisu aurinkotasoineen, sohvineen, pöytineen, pentterilipastoineen, kolmen istuttavine komentosiltoineen ja keulan oleskelutiloineen on aika tavanomainen, mutta taatusti toimiva ja keskimääräistä paremmin viimeistelty. Isompi harppaus sekä tekniseltä toteutukseltaan että persoonallisuudeltaan on moneen suuntaan kaareva yksiosainen tuulilasi ja sen jatkeena oleva lamellikatto. Katto ei aukea liukumalla vaan jokainen lamelli yksittäin kääntymällä.

Kojelauta on kookas ja hyvin jäsennelty, mutta monitoiminäytöt eivät ole ihan jättimäisintä mahdollista kokoa. Teknologiaa toki on, sillä toinen Raymarinen näytöistä toimii ympäristöä 360-kameralla tarkkailevan Avikus-ajoavustimen kotina.

Kannen alta löytyy venetyyppi huomioiden avarat tilat, jotka koostuvat keskiveneen sportcruiser-luokkaa olevasta sviitistä sekä keulan sisäsalongista, jonka toki voi pedata tarvittaessa parivuoteeksi. Pentterille on varattu paapuurin sivu. Styyrpuurissa on kaksi vessaa ja niiden välissä yhteinen lasiovellinen suihkukomero. Lasiovet saa korvattua läpinäkymättömilläkin, mikä varmasti helpottaa toileteissa asiointijärjestelyjä esimerkiksi päiväkäytössä.

Myös moottoririntamalla FIM pitää vaihtoehdot avoinna, sillä tarjolla on sekä sisäperä- että perämoottoriversiot. Ensin mainituiksi on tyrkyllä kaksi Volvo Pentan joko 400- tai 440-hevosvoimaista D6:sta ja jälkimmäiseksi kolme Mercuryn 400-hevosvoimaista Verado V10:ä. Dieseleillä verottomat tehdashinnat alkavat reilusta 700 000 eurosta, messuvene oli varusteltu aina 915 000 euroon. Käytännössä tämänkin 45-jalkaisen Suomi-hinta nousisi siis  miljoonaluokkaan.

www.fimotoscafi.com