Kokkolan Isokarin satamassa merivesi ryöpsähtää, kun Kewatec AluBoatin Max Hellström painaa uuden huoltoaluksen 13-litraiset moottorit käyntiin. Pidä Saaristo Siistinä ry:n m/s Roope-Botnian koeajo on suosittu tilaisuus, sillä sitä on tullut seuraamaan joukko toimittajia, kansanedustaja, veneen rahoittajia ja viranomaisia. Ilmassa Roopen ympärillä surraa neljä dronea kameroineen.
Roopella aiotaan siistiä Pohjanlahden saaristoa: se kerää mökkiläisten jätteitä, tyhjentää kuivakäymälöitä, imutyhjennysasemia ja huoltaa retkisatamia. Pelkästään Tankarista sen edeltäjä toi 90 kuutiota roskia.
– Uuden huoltoaluksen rakentaminen on ollut meille tärkeä hanke. Edellinen aluksemme oli 27 vuotta vanha, eikä se täyttänyt enää nykyvaatimuksia, Pidä Saaristo Siistinä ry:n Pohjanlahden aluepäällikkö Jukka Lundell kertoo.
Nyt on aika testata, miten uusi Roope-Botnia selviää merellä. Hellström lisää kaasua ja konehuoneessa Scanian rivikutoset työntävät keulan kohti Pohjanlahden usvanharmaata ulappaa.

Pidä Saaristo Siistinä ry:n Pohjanlahden aluepäällikkö Jukka Lundell on tyytyväinen uuteen huoltoalukseen. Sen hankinta on ollut yhdistykselle tärkeä hanke.
Nopea toimitus
Kewatec rakensi Roope-Botnian nopealla aikataululla. Rungon hitsaus ja varustelu tehtiin 18 viikossa, maalaus viikossa. Kun Scanian yhteensä 1 000-hevosvoimaiset moottorit oli asennettu alukseen, kävi Scanian tekninen asiantuntija katselmoimassa asennuksen yksityiskohdat ja varmisti erilaisin mittauksin, että moottorit toimivat oikein.
– Roope-Botnia on nykyaikainen ja korkeatasoinen työvene, jolla tehdään luontoa säästäviä töitä pitkälle tulevaisuuteen, Scanian meri- ja teollisuusmoottorien myyntipäällikkö Mikko Riihimäki kertoo.
Aluksen lukuisien toiminnallisuuksien lisäksi Lundellille oli tärkeää toimiva huolto. Veneen käyttöalueella on peräti kaksi Scanian toimipistettä – Vaasa ja Kokkola – joista asentaja lähtee tarvittaessa huoltamaan Roopen paikan päälle, ja liikkeiden myötä myös Scanian varaosat ovat hyvin saatavilla.

Roope-Botnia pystyy ottamaan lastia 6 000 kiloa. Se pystyy myös avustamaan pelastustoimissa mm. kahden öljypuomirullan, palopumpun ja vesiletkujen ansiosta.
Kewatec ja Scania ovat tehneet yhteistyötä pitkään, joten kommunikaatio suunnitteluvaiheessa sujui hyvin.
– Moottorin asentaminen kävi kuin ”plug and play”, helposti. Scanian moottoreita käytetään paljon merellä, esimerkiksi luotsi- ja meripelastusveneissä, Hellström kertoo.
Pakokaasujen puhdistuksen osalta asennettavaa on alemman päästöluokan moottoreihin verrattuna hieman enemmän, mutta toisaalta ureapohjainen SCR-järjestelmä suodattaa ja puhdistaa NOx-päästöt huomattavan tehokkaasti.
– Kyllä se on hyvä, että päästöjä voidaan vähentää merkittävästi, Hellström toteaa ja katselee ohjaamon ikkunasta loppumattoman sinistä merimaisemaa.
Nyt se on kaunis, mutta matala Itämeri saastuu herkästi.

Veneen henkilökunnalle on omat hytit, sillä Roope on yhtäjaksoisesti merillä yleensä maanantaista torstaihin.
Taloudellisin matkavauhti 22–23 solmua
Roopen ohjaamon kojelaudalla on Scanian näyttöruudut, jotka kertovat veneen päällikölle olennaisimmat tiedot moottoreista. Parhaimmillaan veneen vauhti nousee 28 solmuun.
– Polttoainetaloudellisinta on ajaa 22–23 solmun nopeutta. Moottorit ovat vieneet vähemmän polttoainetta kuin luulimme etukäteen, Lundell iloitsee.

Roope-Botnian ohjaamossa ja kojelaudassa on paljon tavaraa mutta hyvä järjestys.
Monikäyttöinen, rampilla ja nosturilla varustettu työvene kääntyy ketterästi Kongsbergin jeteillä. Roopen on nimittäin selvittävä Pohjanlahden matalista, karikkoisista rannoista ja jettien avulla syväykseksi saatiin aluksen kokoon nähden vaatimattomat 70 senttimetriä.
– Tämä on hiljainen, helppo ajettava ja hytistä on hyvä näkyvyys, Hellström toteaa ja kääntää 16,5 metriä pitkän Roopen takaisin kohti Kewatecin telakkaa.
Siellä se saa levätä talven yli, kunnes aloittaa keväällä työnsä jäiden lähdettyä.





