Uusi alus on suunniteltu kestämään Pohjanlahden karuja ja tuulisia olosuhteita. Se on 16,5 metriä pitkä ja 5 metriä leveä, ja se korvaa käytöstä poistetun, 1990-luvulla rakennetun M/S Roope-Botnian. Alus aloittaa työnsä keväällä 2026 ja huoltaa retkisatamia Maalahden ja Kokkolan välisellä alueella.

Tärkeä osa saariston jätehuoltoa

Uuden aluksen tehtäviin kuuluu saariston jätteiden kerääminen, kuivakäymälöiden tyhjentäminen sekä merellä sijaitsevien imutyhjennysasemien huolto. Lisäksi alusta voidaan käyttää ympäristövahinkojen torjuntaan ja muihin pelastustehtäviin.

Pidä Saaristo Siistinä ry vastaa Pohjanlahdella noin 30 retkisataman verkostosta ja on alueen ainoa toimija, joka hoitaa vesilläliikkujien jätehuoltoa kokonaisvaltaisesti. Uuden aluksen avulla työ saariston hyväksi voi jatkua myös tulevina vuosikymmeninä.

– Tämä on ilman muuta iso investointi, mutta samalla sijoitus tulevaisuuteen. Jokainen yritystukija vie meidät lähemmäksi sitä, että saaristomme pysyy siistinä ja elinvoimaisena myös tuleville sukupolville, sanoo PSS ry:n aluepäällikkö Jukka Lundell.

Miljoonaluokan hanke

Alushankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 1,45 miljoonaa euroa. Julkista tukea on saatu ELY-keskuksen kautta EU:n maaseuturahastosta, joka tukee ympäristö- ja ilmastoinvestointeja. Lisäksi hanketta tukevat useat yritykset ja säätiöt, kuten LähiTapiola Pohjanmaa, Weisell-säätiö, Kongsberg Maritime ja Kewatec Shipyards.

Pidä Saaristo Siistinä ry etsii vielä lisää rahoitusta aluksen viimeistelyyn, ja rungossa sekä hytin kaiteissa on yhä tilaa uusille tukijoiden logoille. Alus liikkuu kesäisin Maalahden ja Kokkolan välillä joka arkipäivä ja vierailee useissa tapahtumissa, tarjoten tukijoille näkyvyyttä laajalla alueella.

Panostus tulevaisuuden meriluontoon

PSS ry:n toiminnanjohtaja Katja Rytkösen mukaan retkisatamaverkoston ylläpito on keskeistä Pohjanlahden meriluonnon kannalta.

– Tällaisen verkoston arvo luonnolle on mittaamaton, sillä palvelut sijaitsevat saarilla, joihin kunnallisilla toimijoilla ei ole mahdollisuuksia ulottaa toimintaansa. Verkoston ylläpitäminen on vähintä, mitä voimme kolmannen sektorin toimijana tehdä, jotta Pohjanlahden meriluonto säilyisi tuleville sukupolville, Rytkönen toteaa.

Uusi huoltoalus vahvistaa PSS ry:n mahdollisuuksia jatkaa ennaltaehkäisevää työtä Pohjanlahden rehevöitymistä ja roskaantumista vastaan. Samalla se ylläpitää suomalaista vesistöretkeilykulttuuria Itämeren pohjoisimmalla alueella.

www.pidasaaristosiistina.fi