Mietitään tilannetta ensin kolmen kajuutan kannalta.
Siinä on vuodepaikat kuudelle. On varmasti perheitä ja tilanteita, joissa jokainen petipaikka täyttyy. Tai että molempiin perähytteihin majoittuu yksi.
Monella on tilanne, että yksi kajuutoista jää aina tyhjäksi, sitä voi käyttää tavaratilana purjeille, kasseille ja ehkä vaatteille. Ainut vaan, että tavarat yleensä mahtuvat kunkin kajuuttaan, ja purjepussit ovat menneen kauden krääsää, sillä genaakkerikin on nykyisin rullalla mastoon nostettuna.
Ja lopulta vuoteen päälle kasatut tavarat ovat varsin hankala yhtälö.
Sitten on ajatus, että vaikka et itse tarvitsisi kolmea kajuuttaa, sellainen on helpompi myydä kuin kaksikajuuttainen, sitten kun sen aika koittaa.
Ei välttämättä pidä paikkaansa. Purjehtiminen vähenee kaikkialla, purjehtijat vähenevät, ja tulevalla ostajallakin voi olla vaikeuksia keksiä kolmannelle kajuutalle käyttöä. Sitä paitsi tässä kokoluokassa kuuden hengen miehistö saa aikaan ahtautta kaikkialla muualla.
Hanse 348 osoittaa, että kahden kajuutan versiossa on paljon enemmän mahdollisuuksia järjestää tilat mukaviksi ja toimiviksi. Pitkälle perään ulottuvasta toiletista on saatu kunnon kylpyhuone, jollaisia on nähty lähinnä yli 40-jalkaisissa veneissä. Siinä on erillinen suihkuhuone.
Kaksikajuuttaisessa on sekin hyvä puoli, että salongin pöydän ympärille ei tule ahdasta, ja tarvittaessa kylään mahtuu muutama naapuriveneilijä. Avotilassa riittää istumapaikkoja, makea vesi ei lopu kättelyssä, eikä toilettiin tarvitse jonottaa niin pitkään.
Hanse 348 on muutenkin täysiverinen matkavene, jossa on useita fiksuja ratkaisuja.
Tavaratila avotilan penkin alla on käytännössä kajuutan kokoinen. Ei tee tiukkaakaan sijoittaa sinne kaikki kiinnittymistarpeet fendareineen, ehkä joku kassikin. Kolmikajuuttaisessa versiossa syntyy myös fendareiden säilytysongelma, sillä niiden stuuvaaminen hyttiin ei ole ihan perusratkaisu.
Purjeiden käsittelyssä tarvittavat köydet on johdettu rattien tuntumaan, ja niiden päille on varattu laatikot veneen molemmilla sivukansilla. Laatikoiden kannet toimivat ruorimiehen istuimina. Eivätpä ole kaikki jaloissa avotilan lattialla.
Ja kajuutan luukku on jo tuttu alas laskettava malli.
Eli omasta mielestäni kaksikajuuttaisen tilaratkaisu on oikein onnistunut. Charter-veneet ovat sitten erikseen.