Norjalaisen Askeladdenin uutuudet eivät ole luokkansa halvimpia veneitä, mutta hintaa hyvitetään viimeistelyllä ja materiaaleilla. Mallisto jakaantuu C- ja P-haaraan, joista ensin mainittuun kuuluu pääasiassa daycruisererita ja jälkimmäiseen ohjaushyttiveneitä. Venemessuilla lanseerattavat uutuudet laajentavat kattausta.
Askeladden C65 Bow Rider
C65:n avokeulainen bowrider-versio on jo parin vuoden ikäinen malli, mutta nyt ensimmäistä kertaa Suomen valikoimissa. Avotila on identtinen C65 Cruiserin kanssa, eli uimatasot ja katettu moottorikaivo muodostavat helppokulkuisen peräkannen ja ison u-sohvan molempien päätyjen selkänojan taittuvat mahdollistaen istumisen joko kohti keulaa tai perää.
Kartturin pulpetin sisällä on toiletti, jossa mahtuu jopa oikeasti asioimaan. Keulassa on tavanomainen hevosenkenkäsohva, mutta tilankäytöllisesti C65 BR erottuu eduksen nimenomaan taka-avotilan osalta. Tyyli on aina makuasia, mutta C65:n tummanpuhuva viimeistely luulisi miellyttävän vähän kriittisempääkin silmää.
Hinnaltaan C65 BR on alle seitsemän metristen bowriderien kalliimmasta päästä, sillä pakettihinnaksi 150-hevosvoimaisell Mercurylla muodostuu 64 900 euroa. Toisaalta hintaa pitää roimasti tavanomaista paremman varustuksen, johon kuuluu esimerkiksi 10-tuumainen monitoiminäyttö, Zipwaken automaattitrimmit, jääkaappi, vesi-wc septitankilla, makeavesijärjestelmä takakannen suihkulla, laminaattiturkki ja avotilan pöytä ja aurinkotaso.
Askeladden P79 Weekend
Askeladden on ympännyt P79:iin monta C-sarjan suuremman pään malleista lainattua ominaisuutta. Yksi oleellisimmista on kahdella portaalla varustettu runko, joka on Askeladdenin aikeisempien P-mallien runkoja selvästi suorituskykyisempi.
Toinen uusi yksityiskohta ohjaushytti- tai cabincruiser-veneiden luokassa on avotilan kuomun kuomutalli. Se on nykyisin itsestäänselvyys liki kaikissa bowridereissa ja daycruisereissa, mutta ohjaushyttiveneissä kuomutallia ei ole aiemmin ollut. P79:n avotila on kalustettu daycruisermaisesti kulmasohvalla, jonka selkänoja mahdollistaa C-mallien tyyliin myös istuskelun perää kohti.
Ohjaushytin järjestely on perinteinen: dinetti paapuurissa ja ohjaamo ja pentterikaappi styyrpuurissa.
Leveän keulakannen alta löytyy tehokkasti tilaa käyttäen liki poikittainen parivuode, dinetin alle puskeva pistopunkka ja kojelaudan alla oleva erillinen toiletti.
Vähän vaille kahdeksan metriä pitkän ja 2,8 metriä leveän P79:n pakettihinta Mercuryn uudella 225-hevosvoimaisella V6:lla on pari sataa vaille 100 000 euroa, ja se pitää Askeladdenin tapaan sisällään varsin kattavan vakiovarustelun.