Pulpetilla tai parilla varustettu avovene taipuu moneen käyttöön. Suosituimpia käyttötapoja ovat yhteysveneily, päiväretkiveneily, kohdeveneily, vesiurheilu ja kalastus. Käytännössä monilla avoveneillä harrastetaan kaikkia, tai ainakin useimpia veneilymuotoja.
Vene 24 Båt: Silver Seahawk BRX
Silverin alumiinivenemalliston uusi lippulaivakoko on yliu seitsemän metriä pitkä Seahawk. Malliversioita on kolme, viime syksynä Uivassa ensiesitelty CCX ja Vene 24 Båt -messuilla ensiesittelyssä olevat BRX ja Cabin. Cabin ehdittiin käsitellä jo messuraportin ohjaushyttiveneiden artikkelissa, joten nyt on BRX:n vuoro.
Bowrider-tyyppinen Seahawk BRX haastaa selvästi isojen avoveneiden markkinajohtajan Buster Magnumin, ja tekee sen messututustumisen perusteella hyvin. Seahawk BRX:n vahvuuksiin kuuluvat etenkin sen monet tilaratkaisuvaihtoehdot ja kilpailukykyinen hinnoittelu.
Vakiovarusteena BRX:n tuulilasin ja pulpettien taakse jäävässä matkustamossa on kuskin ja kartturin erillispenkit ja kiinteä poikittainen peräsohva, joiden väliin jää runsaasti vapaata turkkitilaa. Vaihtoehdot alkavat kartturin kuppipenkistä, sen tilalle voi valita leveämmän, heittoselkänojalla varustetun penkin, jonka jalustassa on paikka lisävarusteena saatavalle vetolaatikkomalliselle jääkaapille. Suoran peräpenkin ja ohjaamon erillisistuimien välissä on tilaa niin halutessaan toiselle riville kuppipenkkejä tai laitapenkeille, jotka laajentavat peräsohvaa L- tai U-sohvaksi.
Moottorivalikoimapaletti tulee Hondalta ja käsittää 150-hevosvoimaisen nelisylinterisen ja 200-hevosvoimaisen V6:n. Molemmat voi valita joko mekaanisella tai sähköisellä kaukohallintalaitteella varustettuna versiona. Pakettihintojen haitari venyy moottorivalinnasta riippuen 68 000 eurosta 73 000 euroon, joten Seahawk BRX:n hinnat alkavat noin kymppitonnin Buster Magnumia alempaa.
www.silverboats.fi | Messuosasto 6h48
Vene 24 Båt: Faster 73 CAT CCR
Vaikka huviveneistä yleisesti puhutaankin, ei veneily aina ole pelkkää huvia, vaan monesti taustalla on myös todellinen tarve. Käytännössä voisi puhua siis hyötyveneistä.
Faster tekee sekä työ- että huviveneitä. Työvenekokemus näkyy hyvällä tavalla myös huvivenemalleissa. Venemessuilla kuluttajamarkkinoille lanseerattava 73 CAT CCR on suoraa lainaa työvenemallistosta, ja siviilikäytössä todellinen hyötyvene, jolla mönkijät ja muut raskaat kuormat kulkevat mökkisaareen vaivatta. Keularampin leveys on mittavat 1,3 metriä
73 CCR:n kokonaispituus on mallinumeron mukaisesti 7,3 metriä, mutta leveys on katamaraanirakenteesta huolimatta pituuteen nähden tavanomaiset 2,44 metriä. Khden moottorin ansiosta 73 CAT CCR on näppärä käsitellä ahtaissakin paikoissa ja mahtuu normaaleihin laituripaikkoihin siinä missä vastaavan mittaiset yksirunkoveneetkin.
Kahdella 100-hevosvoimaisella Hondalla 73 CAT CCR:lle luvataan yli 30 solmun huippunopeus, joten tehoa riittää myös raskaammille kuormille. Huvivenetyyppihyväksyntä sallii kyytiin 12 henkilön lisäksi 600 kilon kuorman eli käytännössä puhutaan hyvinkin 1 500 kilon kantavuudesta. Hinnat alkavat 100 000 eurosta.
www.boatworld.fi | Messuosasto 6m48
Vene 24 Båt: SeaStorm 12 ja 14 HDPE Advantage
Virolainen SeaStorm on tuore tulokas, joka esiintyy norjalaisena brändinä. Suomessa veneet ovat ensimmäistä kertaa esilölä Helsingin venemessuilla. SeaStorm tekee veneensä polyeteenistä rotaatiovalumenetelmällä. Materiaalin etuihin kuuluu etenkin kierrätettävyys ja kestävyys, jota alleviivataan 20 vuoden runkotakuulla.
Valmistustapa ja -materiaali ovat entuudestaan tuttuja lähinnä norjalaisista Pioner-veneistä, jotka ovat myös esillä venemessuilla. SeaStorm pyrkii erottumaan ainakin nykyaikaisella muotoilulla, joka on tunnetun ruotsalaisen suunnittelutoimisto Mannerfelt Designin käsialaa.
Näppärän kokoiset ja näköiset SeaStorm 12 (edessä) ja 14 ovat esillä Advantage-versioina, eli ohjauspulpetilla ja tuulilasilla sekä istuinpehmusteilla varustettuina. Ohjauspulpetti on melko edessä, mikä taannee hyvän tasapainon ja helpottaa liukuun nousua. Peräpenkin jatkeena on eräänlainen satulapenkki kuljettajalle.
Pienempi SeaStorm 12 on 3,66 metriä pitkä ja 1,67 metriä leveä. Sille luvataan 20 hevosvoiman maksimiteholla 20 solmun huippunopeus. Suuremman 14-jalkaisen pituus on 4,27 ja leveys 1,86 metriä. Lisäsentit tekevät hyvää suoritusarvoille, sillä 30 hevosvoiman perämoottorilla 14-jalkaiselle luvataan 31 solmun huippunopeus. Toisaalta hintaerokin on selvä: SeaStorm 12 maksaa Advantage varustein mutta ilman moottoria 4 900 euroa. 14-jalkainen on 3 000 euroa kalliimpi.
www.seastorm-boat.com | Messuosasto 6f20
Vene 24 Båt: Sting 580 T
Norjalaismerkit Nordkapp ja Sting ovat saman talon merkkejä. Tehtäväjaossa Stingin on määrä keskittyä vähän pienempiin ja edukkaimpiin malleihin, ja se tekee sen kahdella mallisarjalla: Pro-mallit ovat kalastukseen, kuormankuljettamiseen ja yhteysajoon tarkoitettuja hyötyveneitä, toisen haaraan muodostavat huvi- ja retkiveneilyyn tarkoitetut ja liukuvarunkoiset S, T- ja DC-mallit.
Jälkimmäiseen Helsingin venemessuilla ensiesitellään uusi 580 T. Se on viime vuonna julkistetun 580 S -sivupulpettiveneen tuplapulettiversio, jossa on mukavasti istumapaikkoja matkantekoon ja valmiuksia myös veneessä oleskeluun. Moottoriksi voi valita 100- tai 115-hevosvoimaisen Mercuryn ja hinnat alkavat alle 42 000 eurosta. Messuveneen isompi moottori, Comfort-varustepaketti, hydrauliohjaus, S-Deck-turkki ja avotilan pöytä mahtuvat vielä alle 50 000 euron pakettihintaan.
www.sting-boats.fi | Messuosasto 6f50