Azimut kuuluu niihin moottorijahtivalmistajiin, jotka ovat jo tovin korostaneet viestinnässään ekologisuutta ja vastuullisuuttaan. Suunta on tietysti hyvä, vaikka dieseliä nielevistä moottorijahdeista puhuttaessa siinä onkin helposti viherpesun makua. Jostain ja joskus on kuitenkin aloitettava.
Italialaisvalmistaja luokittelee jo puolet nykymallistostaan kuuluvaksi itse keksimäänsä Low Emission Yachts -luokkaan, jossa moottorijahtien hiilijalanjälkeä ja päästöjä on pienennetty muun muassa tuotantotavan ja -materiaalien, painonsäästön sekä uuden moottoriteknologian avulla 20–30 prosenttia.
Azimut laskee myös veneen suunnittelun ja muotoilun muuttamisen eräänlaiseksi viherteoksi: nykyaikaiseen designkonseptiin kun kuuluu sisä- ja ulkotilojen rajojen hämärtyminen, joten meri ja luonto ovat entistä lähempänä, aistittavana ja siten myös vaalittavana.
Seadeck-mallisarjassa Azimutin tavoitteena on ollut yhdistää teknologinen kekseliäisyys ja luovuus sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Seadeack on Azimutin mukaan ensimmäinen yli 60-jalkaisten veneiden sarja, jossa käytetään Volvo Pentan vielä virallisesti julkaisematonta diesel- ja sähkömoottorit yhdistävää hybridivoimalinjaa.
Seadeck-mallit ovat liukuvarunkoisia, mutta niiden rungot on muotoiltu kevytkulkuisiksi ja tehty keveyden nimissä yli 40 prosenttisesti hiilikuidusta, minkä ansiosta Azimut kuvailee Seadeck-mallien runkojen olevan hyötysuhteeltaan parhaita mitä se on koskaan rakentanut. Vuositasolla Azimut lupailee Seadeck-mallien päästöjen olevan keskimääräisellä käyttömäärällä ja -tavalla jopa 40 prosentilla pienemmät verrattuna perinteisiin vastaavankokoisiin yläohjaamoveneisiin.
Tilaratkaisussa suurta huomiota on kiinnitetty sekä perän ”merta syleilevään” avotilaan sekä keulakannen ulko-oleskelutilaan. Kokoluokka takaa sen, ettei sisätilatkaan jää vajaiksi.
Seadeck-mallisarjasta tulee kolmen mallin laajuinen. Ensimmäisenä valmistuu vuoden päästä tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla esiteltävä, 60-jalkainen Seadeck 6. Noin 70- ja 80-jalkaisia Seadeck 7:aa ja Seadeck 8:aa lupaillaan vuosille 2024 ja 2025. Tarkemmaksi ajankohdaksi voisi hyvin veikkalla syyskuuta ja Cannesin venemessuja.