Etenkin Princessin "pienveneprojekti" on jo pitkällä, mutta julkisuuteen ehti ensin Fairline. Se julkisti ensimmäisen tiiserin tulevasta F-Line 33:sta jo syyskuussa Cannesin venemessujen aikaan. Totalveneessä se uutisoitiin tuoreeltaan näin.
Nyt Düsseldorfin messujen alla verhoa on raotettu hiukan lisää. Fairline kertoo 33:n keulakannelta löytyvän suuren aurinkotason ja perän kahdesta vastakkaisesta sohvasta saa muodostettua toisen. Pentterimoduuli on poikittaisten peräsohvien ja veneen keskilinjalla olevan ohjaamon välissä. Jossain määrin uudelta innovaatiolta kuulostaa maininta avattavasta peräpeilistä, joka muodostanee perään laajan uimatason.
Kannen alta löytyy melko perinteinen tilaratkaisu, joka koostuu parivuoteellisesta keskikajuutasta, suihkulla varustetusta toiletista sekä vuoteeksi tarvittaessa muunnettavasta u-sohvasta. Keskikajuutan ovi ja sisäänkäynti on tavanomaisesta poiketen keskellä venettä.
Konehuoneeseen voi valita kaksi Volvo Pentan 220-hevosvoimaista dieseliä tai 240-hevosvoimaiset bensa-V6:t tai 300-hevosvoimaiset bensa-V8:t. Tehokkaimmilla bensakoneilla huippujen luvataan nousevan yli 40 solmuun.
F-Line 33:n hintalapussa on lukema 220 500, jolloin kyse on verottomasta tehdashinnasta paikallisessa valuutassa ja ilman veroja. Suomihinnaksi voisi laskeskella siis noin 320 000 euroa. Myynti on käynnistynyt ja ensimmäiset veneet valmistuvat noin vuoden päästä.
Princessin tiedote, jossa se myöntää vuotamiinsa salavalokuviin ikuistuneen naamioteipatun protoveneen päiväveneprojektikseen, tipahti sähköpostilaatikkoon vain päivän Fairlinen tiedotetta myöhemmin. Siinä Princess nokittaa valmiin veneen tulevan markkinoille vielä tämän vuoden aikana.
Venettä kehittämässä on mukana BAR (Ben Ainsley Racing) Technologies, joka on erikoistunut kevyisiin hiilikuiturakenteisiin, mikä saattaa olla avain tiedotteen kuvailemiin uutuuden mukanaan tuomiin nopeuteen, taloudellisuuteen sekä uuden teknologian hyödyntämiseen.
Kuvissa proto näyttää noin 35-jalkaiselta, mutta verrattain tavanomaiselta nykyaikaiselta vauhtiveneeltä. Runko on keulasta ja keskivaiheilta terävä, mutta perästä melko tasainen. Perässä näkyy myös vakioilta näyttävät Volvo Pentan vetolaitteet, mitkä antavat oman vinkkinsä moottoreista.
Alberto Mancinin stailaaman Fairline F-line 33:n sivuprofiili on veistoksellinen ja veneestä lupaillaan yksityiskohdiltaan ylellisen runsasta.
Princess ja BAR ovat ptotoveneen perusteella tekemässä Fairlinea vauhdikkaampaa, pelkistetympää ja kulmikkaampaa päivävenettä.