Vesiliikenteen viranomaiset – Traficom, Rajavartiolaitos, Väylävirasto, Fintraffic ja Finnpilot – muistuttavat, että perinteinen navigointitaidot on entistä tärkeämpiä tilanteissa, joissa tekniset järjestelmät pettävät.

Sähköisiä apuvälineitä käytetään veneilyssä paljon, mutta karttaplotteri ei ole vesiliikennelain mukaan ensisijainen navigointiväline. Veneessä tulee olosuhteiden niin edellyttäessä olla asianmukaiset merikartat mukana, ja niitä on osattava käyttää kaikissa olosuhteissa. GPS:n häiriintyessä kartta ja kompassi muodostavat yhä luotettavan yhdistelmän, kun taidot ovat kunnossa.

– Perinteisen merikartan ottaminen mukaan ja kartan lukutaito auttavat, jos tekniset laitteet eivät toimi. Kartta ja kompassi on pettämätön yhdistelmä, kun osaat käyttää niitä, sanoo Rajavartiolaitoksen meriturvallisuusjohtaja Mikko Hirvi.

Tunne sijaintisi

Myös veneen päälliköllä on tärkeä rooli. Päällikön vastuulla on huolehtia siitä, että aluksen sijainti tunnetaan tarkasti. Tämä on syytä muistaa myös tutuilla vesillä, sillä olosuhteet voivat muuttua nopeasti. GPS:n virhe voi pahimmillaan johtaa ajautumiseen vilkkaasti liikennöidylle väylälle ja aiheuttaa vaaratilanteen esimerkiksi kauppa-alusten kanssa.

Viranomaiset kehottavat ilmoittamaan kaikista vesialueilla havaituista radiohäiriöistä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, joka seuraa ja selvittää radiohäiriöiden tilannetta Suomessa.

www.raja.fi