Saaristoasiain neuvottelukunta on pitänyt pitkään esillä yhteysalusliikenteen kalustoon liittyvää uudistamistarvetta. Tällä hetkellä yhteysalusliikenteen kalusto on kirjavaa ja pääosin erittäin vanhaa. Pitkillä sopimuskausilla on useita vaikutuksia: se mahdollistaa siirtymisen ympäristöystävällisempään aluskalustoon ja tuo vakautta saaristoliikenteen järjestämiseen ja sitä kautta uskoa saaristossa asumiseen. Toimiva saaristoliikenne on elävän saariston perusta.
– Myös kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta pitkät sopimuskaudet ovat merkittävä parannus, toteaa neuvottelukunnan puheenjohtaja Mikko Ollikainen.
– Olen tyytyväinen, että asia on etenemässä ja uskon, että sillä on monia kerrannaisvaikutuksia liittyen esimerkiksi investointeihin, teknologiakehitykseen ja Itämeren tilaan.
Pidemmillä sopimuskausilla mahdollistetaan yhteysalusliikenteen kehittäminen hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti. Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on kirjaus toimivan saaristoliikenteen varmistamisesta, saaristoliikennettä ohjaavien säännösten ajanmukaistamisesta sekä erityisesti yhteysalusliikenteen aluskannan uudistamisesta ja sähköistämisestä mahdollisuuksien mukaan.