Lightning-luokan SM-kilpailujen järjestäjänä toimii Lahden Purjehdusseura, jolle Lightningit ovat seuran tämän kesän kahdesta SM-tason purjehduskilpailusta ensimmäiset. Optimistijolla-luokan joukkueiden SM-kilpailut ovat vuorossa reilun kuukauden kuluttua 13.–14. syyskuuta.
Lightining-luokan SM-kilpailuun on ilmoittautunut ennakkoon jo 15 kolmen hengen joukkuetta. Tuusulanjärven Purjehtijat ovat ilmoittaneet mukaan yhdeksän joukkuetta, ja muut osallistuvat seurat edustavat Jyväskylää, Haminaa, Helsinkiä ja Espoota. Lahtea edustaa Lahden Purjehdusseurasta Henry Elfving, jonka miehistössä ovat Salon Pursiseurasta Esa Pukki ja Antton Ahanen.
Viime vuoden Suomen mestarit Matti Aallon johdolla Tuusulanjärven Purjehtijoista osallistuvat myös tänä vuonna. Miehistöön kuuluvat Lauri Virtanen, kuten viime vuonna, sekä uutena jäsenenä Risto
Pesola. Kokonaan naisista koostuvia venekuntia löytyy Tuusulanjärven purjehtijoista muun muassa Laura Pesolan sekä Sari Aallon venekunnista.
Lahden Purjehdusseuran kilpailupäällikkö Kari Kuusisto odottaa joukkueita tulevan vielä lisää. Viimevuoden SM ja EM kilpailuissa Kotkassa oli mukana 17 joukkuetta Suomesta.
Rata-alue sijaitseee Myllysaaren ja matkustajasataman välillä Enonselällä Lahden Vesijärvellä. Kilpailupäällikkö Kuusisto toivoo, että huviveneilijät huomioivat kilpailevat purjeveneet ja oransseilla poijuilla merkityn rata-alueen, joita purjeveneet kiertävät kilpailun aikana. Kilpailua pääsee seuraamaan parhaiten joko Myllysaaresta tai Lahden matkustajasatamasta.
Kilpailukeskus sijaitsee Myllysaaressa, jonne myös yleisö on tervetullut seuraamaan venekuntien lähtövalmisteluja sekä paluuta rantaan. Ensimmäiset lähdöt ovat perjantaina 8.8. klo 12.00, lauantaina 9.8. klo
11.00 ja sunnuntaina 10.8. klo 10.00. Kilpailut päättyvät sunnuntaina klo 15.00 mennessä. Palkinnot jaetaan Myllysaaressa sunnuntaina 10.9. noin klo 16.00.
Ilmoittautuneet:
https://www.manage2sail.com/fi-FI/event/03d6ae3b-2422-4c8c-af94-0f06e6c8e9e7#!/entries?classId=3301eb2a-4e9e-47d9-91ba-66acae6850f3
Tulokset:
https://www.manage2sail.com/fi-FI/event/03d6ae3b-2422-4c8c-af94-0f06e6c8e9e7#!/results?classId=3301eb2a-4e9e-47d9-91ba-66acae6850f3
Lightning Vene- ja luokkainfoa

Lightning-vene on Sparkman & Stephensin vuonna 1938 Yhdysvalloissa suunnittelema purjejolla. Kilpa- ja retkikäyttöön soveltuvia Lightning-veneitä on rakennettu jo yli 15 000 kappaletta maailmassa. Lightning on Kansainvälisen Purjehtijaliiton ISAF:n hyväksymä purjeveneluokka.
Kevytveneelle harvinainen vakaus ja korkeat laidat sallivat tilavan istuma-aukon ja kyllin leveät sivukannet. Lightning sopii hyvin niin retki- kuin kilpaveneeksi. Istumakaukalossa oleva poikkituhto on noin 60
cm etureunasta ja reunoilla kiertävät leveät penkit ovat noin 25 cm korkeudella sisäpohjasta. Vene on 5,8 m pitkä ja maston korkeus 7,9 m.
Lightning-veneen vakaus on saatu aikaan erinomaisella vedenalaisen rungon suunnittelulla. Lisäksi hyvin suunniteltu riki, suurehko purjepinta-ala sekä monipuoliset säädöt mahdollistavat kilpailuissa toivotun nopeuden ja herkkyyden. Lightning-veneeseen mahtuu kuusi aikuista, mutta kilpailuissa miehistön lukumäärä on kolme henkilöä.
Veneen saaminen trailerilta veteen ja purjehduskuntoon vie tottuneelta miehistöltä noin puoli tuntia. Lightning-veneessä on metallinen nostoköli, joten sen kuljettaminen on helppoa ja kilpailumiehistö pystyy siirtämään veneen trailerille vaatimattomissakin rantaolosuhteissa.
Purjehdittaessa Lightning-vene on tasapainoinen ja se purjehtii käytännöllisesti katsoen itsestään rasittamatta lainkaan peräsintä. Kilpaveneenä Lightning on monipuolinen, herkkä säädöille ja vene on miehistölle sekä fyysisesti että henkisesti vaativa.
Helposti plaaniin nousevalla Lightningilla voidaan saavuttaa noin 15 solmun nopeus. Lightning on kovassakin tuulessa säädettävissä kulkemaan tasapainossa. Tuulen kiihtyessä vene nousee itsestään tuuleen, eikä sillä ole pyrkimystä kallistua liikaa.
Pitkä ja kapea nostoköli kääntyy akselillaan siten, että pienelläkin kölin nostolla voi vaikuttaa veneen tasapainoon kölin tehokkaan pinta-alan siitä pienenemättä. Kölin avulla veneen kulun voi säätää miellyttäväksi ja siten myös tehokkaaksi tuulen voimakkuudesta tai käytetystä purjeyhdistelmästä riippumatta.
Lightning-veneessä on kolme purjetta – fokka, isopurje ja spinaakkeri. Purjeiden pinta-ala on 16,5 neliömetriä ilman spinaakkeria, jonka pinta-ala on maksimissaan 30 neliömetriä. Kookas spinaakkeri antaa mahdollisuuden kokeilla kilpapurjehduksen kaikkia vivahteita ja tekee Lightningista erinomaisen harjoitteluvälineen.