Mercury Verado -perämoottorien yksi kiitelty ominaisuus on niistä poikkeuksellisen vähän veneeseen välittyvät värinät ja liikkeet. Yksi osatekijä siihen on Advanced Mid Section (AMS) -ripustus. Se on vakiona tavallisessa 300-hevosvoimaisessa V8-Veradossa, mutta sporttisemmista Pro XS- ja Mercury Racing 300R -versioista se on puuttunut. 300R-mallin osalta tilanne on muuttumassa.
Koska kyse on Racing-osastosta, on Racing AMS:n rakenteet vakiota jykevämmät ja jäykemmät, jotta vaikutukset yltävät myös korkeisiin nopeuksiin. Racing versioon on integroitu myös kiinnityskohdat moottorien taakse lisävarusteena saatavalle tie-bar-tukitangolle.
Vapaasti hengittävä Mercury Racing 300R perustuu 4,6-litraiseen V8-Veradoon, jossa neljä venttiiliä per sylinteri ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Racing-osasto on sorkkinut maksimaalisen tehon ja suorituskyvyn nimissä imusarjojen kanavia, nokka-akseleita, öljynlauhdutinta sekä moottorin ohjauselektroniikkaa.
Joystick Piloting for Outboars (JPO) -sauvaohjausjärjestelmän saa 300R:n yhteydessä veneisiin, jotka on varustettu 2–6 (!) koneella. Alavaihteistovaihtoehtoja on kaksi: raskaammille ja porraspohjaveneille sopiva HD ja yli 70 solmun huippunopeuksiin yltäviin veneisiin tarkoitettu SM eli Sport Master.