Messujen vene -valinnat etenevät siten, että ensin kolmen kotimaisen venelehden (Kippari, Vene ja Venemestari) edustajista koostuva esiraati valitsee messuille tulevien veneiden joukosta finalistit, jotka julkistettiin hetki sitten venemessut avaavassa lehdistötilaisuudessa.
Tänä vuonna Messujen avoveneeksi on ehdolla kotimaiset AMT 165 BR ja Buster XL sekä ruotsalainen Candela Seven.
Kotimaisen AMT:n uuden 165 BR:n odotetaan tuovat merkin isommista bowrider-malleista tuttuja ominaisuuksia kompaktimpaan ja edullisempaan alle viiden metrin kokoluokkaan. Buster on puolestaan uudistanut täysin XL:n, joka on kokoluokkansa myydyimpiä venemalleja. XL:n monipuolisuutta lisää lisävarusteena saatava kalastusvarustesarja.
Candela Seven on ensimmäisiä isompia täyssähköveneitä Suomen markkinoilla. Sen lisäksi se on markkinoiden ainoa kulkuvastusta pienentävien ja siten taloudellisuutta parantavien kantosiipien varassa foilaava moottorivene.
Messujen retki- ja yhteysvene-ehdokkaat ovat ruotsalainen Nimbus T8, norjalainen Nordkapp Gran Coupe 905 ja suomalainen TG 7.9 KingCruiser.
Nimbuksen T8-uutuus on nykyaikainen ja monikäyttöinen päivävene, jonka retkimukavuutta parantaa kajuutta ja toiletti. T8 on ensimmäinen Nimbus, joka valmistetaan Suomessa. Nordkapp Gran Coupe 905 on vauhdikas retki- ja yhteysvene, jossa on monipuolisen mukavasti sekä ulko- että sisätilaa. TG 7.9:ssä korostuu tilava yhteysvenekäyttöön suunniteltu hytti, minkä lisäksi vene soveltuu uudenlaisten avotilaratkaisujen ansiosta myös retkikäyttöön.
Messujen matkaveneeksi valitaan joko suomalainen Axopar 37 XC, ranskalainen Beneteau Swift Trawler 30 tai englantilainen Fairline F//Line 33.
Axoparin uusi 37 Cross Cabin on kaikissa olosuhteissa käyttökelpoinen meripeninkumien nielijä, jonka tilaratkaisu rakentuu esimerkiksi takahytin, pentterin ja toiletin osalta käyttötarkoitusta vastaavaksi. Ainutlaatuiset etukajuutan lokinsiipiovet tuovat Jo entuudestaan vaikuttavaan designiin uuden vivahteen.
Beneteaun Swift Trawler 30 edustaa perinteistä matkavenetyyppiä, jossa painottuu asuttavat ja käytännölliset sisätilat. Yksi dieselmoottori ja perinteinen akseliveto karsivat hyvällä tavalla käyttökustannuksia.
Fairline F//Line 33 ennakoi tyylikkäiden avo-ohjaamollisten sportcruiserien paluuta. Upea design pitää sisällään uusia yksityiskohtia, kuten sivukansien kulkuportit ja uimatasoksi aukeavan peräpeilin, mutta myös yllättävän tilavat sisätilat.
Kilpailun voittajan päättävän raadin muodostavat Juhani Pappila (Traficom), Sampsa Kärnä (Eurofins Expert Services), Jan Sjölund (Venemestari-lehti ja Totalvene.fi), Karel kakko (Kippari) sekä Tomi Peurakoski (Vene).
Lopullisissa venevalinnoissa raati tarkastelee muun muassa veneen käyttötarkoitukseen sopivuutta, designia, rakenne- ja tilankäyttöideoita, tilojen toimivuutta ja ergonomiaa, hinta-laatuvaikutelmaa sekä uutuusarvoa. Voittajat julkistetaan venemessuilla keskiviikkona 12. helmikuuta klo 12 Purjehdussatamassa alkavassa, kaikille messuvieraille avoimessa julkistustilaisuudessa.