Tapahtumassa on luvassa runsaasti ohjelmaa, sillä saman päivän aikana vietetään Kotvio II -höyrylaivan 140-vuotisjuhlia, Vilppulan Veneilijöiden 40-vuotista taivalta sekä Vilppureitin 160-vuotisjuhlaa.
Vuonna 1884 porilainen Rosenlew-yhtiö rakennutti Näsijärvi-nimisen hinaajan korvaamaan vanhan puuhinaajansa. Ensimmäisen maailmansodan aikana alus pakko-otettiin Venäjän sotalaivastoon, mutta palasi myöhemmin siviilikäyttöön. Vuonna 1935 hinaaja myytiin Kotvion sahalle Ruovedelle ja sai uuden nimen Kotvio II. Laivaan vaihdettiin trippelihöyrykone, joka on lajinsa viimeinen käyttökelpoinen yksilö. Uittotoiminnan hiipuessa laiva jäi työttömäksi ja rapistui vuosia Naistensaaressa, kunnes Vilppulan Veneilijät ry pelasti sen ja aloitti mittavan kunnostuksen. Vesille Kotvio II pääsi vuonna 1995 ja palasi liikenteeseen uuden kattilan myötä vuonna 2002.
Historiallinen väylä
Vilppureitiksi kutsutaan Mustaselän ja Vilppulan välistä väylää, joka mutkittelee kapeikosta toiseen ja mataloituu Vilppulaa lähestyttäessä – kulkusyvyys pienenee paikoin vain 1,0 metriin. Veneväylä päättyy Vilppulankoskeen.
Vilppureitti oli osa laajempaa suunnitelmaa, jonka jatkoksi 1860-luvulla esitettiin Keurusselän kanavointia. Hanketta ei kuitenkaan toteutettu, sillä rahoitusta ei tuolloin saatu järjestymään. Rautatie Tampereelta Seinäjoelle valmistui vuonna 1878 ja kapearaiteinen pistoraide Mänttään vuonna 1889, mikä lopulta teki kanavahankkeesta tarpeettoman. Keurusselän kanavointi edellyttäisi kolmen lyhyen sulkukanavan rakentamista Vilppulan ja Mäntän välille.
Näsijärven Höyrylaivaregatta tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden kokea höyrylaivaperinteitä ja Vilppulan vesistöjen historiaa yhdessä viihtyisässä satamamiljöössä. Tapahtuma on avoin kaikille veneilystä ja höyrylaivoista kiinnostuneille.
Höyrylaivat saapuvat Mäkitalonlahden satamaan kello 12, ja alukset ovat avoinna yleisölle kello 13 alkaen.