Rajavartiolaitoksen operatiivisessa käytössä oleva ilma-aluskalusto täydentyi toukokuun lopulla, kun vartiolentolaivueen OH-HVF laskeutui Ranskasta alkaneen siirtolennon päätteeksi Helsingin tukikohtaan keskiviikkona viime viikolla.
OH-HVF on järjestyksessään ensimmäinen nk. retrofit-prosessin läpikäynyt Super Puma -meripelastushelikopteri. OH-HVF on alun perin valmistunut vuonna 1987 ja on viimeisen noin kolmen vuoden aikana käynyt läpi täydellisen peruskorjauksen Ranskassa, jonka yhteydessä kone on käytännössä rakennettu kokonaan uudestaan. Kone vastaa nyt tekniikaltaan ja suorituskyvyiltään uutena vuonna 2016 vastaanotettuja Airbus Helicopters H215 Super Puma helikoptereita (OH-HVP, OH-HVQ).
Seuraavaksi kotimaahan odotetaan saapuvaksi tällä hetkellä Romaniassa viimeisteltävänä olevaa OH-HVG:tä (valm. 1988). Mikäli työt etenevät suunnitelmien mukaan, lennetään tämä järjestyksessään toinen retrofit-kone Suomeen syksyn 2019 aikana.
Kolmantena ja samalla siis viimeisenä koneyksilönä retrofit-prosessin käy läpi tällä hetkellä Turkuun sijoitettu OH-HVI, joka on kunnioitettavasta iästään (vastaanotettu 1991) huolimatta saatu Vartiolentolaivueen oman ammattitaitoisen teknisen henkilöstön toimesta pidettyä lentokelpoisena ja luotettavana koko retrofit-hankkeen ajan.
Vuonna 2015 alkaneen retrofit-hankkeen on tarkoitus tulla päätökseensä vuoden 2020 lopussa, jonka jälkeen Rajavartiolaitoksen moderni, suorituskykyinen ja monialaisiin viranomaistehtäviin soveltuva H215 Super Puma -laivasto (5 kpl) on kokonaisuudessaan operatiivisessa käytössä vuonna 2021.
Lue lisää Rajavartiolaitoksen tiedotteesta.