Rydsin historia juontaa juurensa aina vuoteen 1968, jolloin merkki perustettiin. Parhaimmillaan Rydsejä valmistui 4 000 venettä vuodessa, mikä teki ruotsalaismerkistä aikanaan yhden Pohjois-Euroopan suurimmista venevalmistajista. Viime vuosina tuotantomäärät ovat olleet huomattavasti pienempiä.
Vuosien saatossa Rydsin omistajat ovat vaihtuneet useampaan kertaan, eikä konkurssikaan ollut ensimmäinen: edellisen kerran Ryds ajautui konkurssiin Nimbus Groupin mukana ja omistuksessa vuonna 2012. Kaikista käänteistä huolimatta venevalmistaja Ryds on toiminut alusta saakka Etelä-Ruotsissa parin tuhannen asukkaan taajamassa Rydissä, jossa sillä on ajanmukaiset, 8 500 neliön pääkonttori- ja tuotantotikat.
Rydsin viimeisimmät mallit ovat ruotsalaisen Mannerfelt Design -studion suunnittelemia ja niiden valmistuksessa on hyödynnetty alipainelaminointimenetelmää, jonka omaksumisessa Ryds on kulkenut etujoukoissa. Tämän jutun pääkuvassa on Rydsin suurin malli, 735 VI.
Norjalainen Hydro Design on 20 vuotta vanha venevalmistaja, jonka perustaja ja omistaja on kilpavenetaustan omaava venesuunnittelija Egil Ranvig (yllä). Ennen Cormatea Ranvigin Hydro Design tunnettiin Hydrolift-veneistään. Cormate-veneiden tuotanto tapahtuu sopimusvalmistaja Balt-Yachtilla Puolassa.
Hydro-Design kuvailee Rydsin hankintaa pitkän tähtäimen sijoitukseksi, johon kuuluu Ryds-malliston uudistaminen ja kansainvälistäminen skandinaavisia juuria unohtamatta, mutta myös Rydsin tuotantotilat ja tuotannon säilyminen Rydissa, Ruotsissa. Rivien välistä voisi lukea, että jopa Cormaten tuotannon siirtämien Rydiin voi olla jollakin aikavälillä mahdollista.
– Tavoitteenamme on yhdistää Cormaten innovatiivinen design sekä korkealuokkaiset kulkuominaisuudet Rydsin rikkaaseen historiaan ja ammattitaitoisiin tuotantomenetelmiin. Yhdessä Cormaten, jälleenmyyjien sekä strategisten kumppanien kanssa voimme viedä Rydsin kohti uusia horisontteja, Ranvig maalailee.