Helsingin Lauttasaaressa HSK:n satamassa tänä vuonna pidettävä Uiva on järjestyksessään jo 44. Edellisen kerran Uiva järjestettiin elokuussa 2020, viime vuoden messut jouduttiin perumaan Helsingin koronasäännösten takia viime tingassa.
Tänä vuonna messuille taas päästään, todennäköisesti sankoin joukoin. Tapahtumakattaus on ainakin ennakkotietojen perusteella hyvä, sillä osin viime vuoden messujen peruuntumisen takia esillä on poikkeuksellisen paljon uutuuksia ja Suomessa ennennäkemättömiä venemalleja.
Uutuusmalleista vinkataan myös Uivan monipuolisessa ohjelmassa. Tärkeimmät uutuudet mainitaan päivittäin kello 13.30 Uivan ohjelmalavalla alkavassa esityksessä, minkä jälkeen niiden luokse on helpompi suunnata ja löytää ne laajan venekirjon joukosta. Edellisen Uivan tapaan perjantai 19.8. on koeajopäivä, jolloin messuveneitä on mahdollista päästä kello 16 alkaen myös koeajamaan. Koeajoista sovitaan suoraan veneitä esittelevien tahojen kanssa.
Uiva on oikeastaan ensimmäiset venemessut Suomessa, jossa sähköveneet nousevat jo huomattavaan rooliin. Tämä on huomioitu myös ohjelmassa, jossa sähköveneilyn tämän hetken tilannetta esitellään torstaina 18.8. ohjelmalavalla kello 18 käynnistyvässä paneelikeskustelussa, jonka teemoina ovat muun muassa veneilyn sähköistyminen uusien ja käytettyjen veneiden osalta, sekä EU:n huvivenedirektiivin tuomat muutokset.
Käytännössä sähköistyminen näkyy siten, että Uivassa on esillä jo kymmenkunta sähkövenettä, tosin tilanne elänee aivan viime hetkeen saakka. Aloitetaan uutuusveneiden ennakkokavalkadi siis trendin mukaan sähköveneistä. Kovin uutuuskuhina käy kuitenkin noin kahdeksan metrin mittaisten perämoottoriveneiden luokassa, johon pukkaa avo-ohjaamollisia ja T-top-katoksella varustettuja daycruiser-malleja, sekä yhteysajoa ja/tai retkeilyvalmiuksia painottavia hyttiveneitä.
Sähköveneet
Avoveneet
Daycruiserit
Ohjaushyttiveneet
Matkaveneet
Moottorit
Purjeveneet
Uivan info, koko ohjelma, kaikki veneet ja näytteilleasettajat: www.uiva.fi