Parin viikon pysähdystä Newportissa verhonnut sumu hälveni sopivasti ennen lähtöä.

Clean start! Muut veneet ylittivät linjan siistissä rivissä, paitsi Dongfeng kiersi kaikkien takaa paapuurin halssilla. Se pääsi kuitenkin heti vapaaseen tuuleen ja oli ensimmäisellä kääntömerkillä ihan kärjen tuntumassa.

Rataosuus Newportin edustalla ja spektaakkelimainen purjehdus Newport-sillan ali olivat eri tavalla näyttävä show kuin maaliintulo. Reilun 5 metrin itätuuli ja suurin mahdollinen maston huippuun rikattava A3-genaakkeri antoivat hienoja yksityiskohtia siitä, miten iso vene jiipataan.

Liki kaikki kipparit käänsivät venettä hitaasti, jotta miehistö ennätti kierrättää A3:n skuuttikulman ulkokautta ja vinssata purjeen asentoonsa, ennen kuin tuuli sai siihen kunnolla painetta, mutta Dongfeng teki käännöksen vauhdilla. Sen jälkeen miehistöllä oli kova työ kiristää skuutti, kun purje oli jo täynnä.

Navigaattoreilla ratkaisun paikka

Brunel on ollut parilla viimeisellä legillä kuuma vene. Vauhti ja taktiikka on löytynyt, vaikka edellisen legin voitto valui Mapfrelle juuri ennen linjaa.

Brunel johti lähtöä jo parin ensimmäisen portin jälkeen ja lopulta johti veneet ulos, missä sumu jälleen odotti.

Ensimmäisen vuorokauden jälkeen joukko repesi kahtia Newportin edustalla. Syystä, joka sääkartalta ei heti näy, Dongfeng, Mapfre ja Turn The Tide jiippasivat koilliseen kohti tuulireikää, kun Brunel, AkzoNobel, Vestas ja Scallywag jatkoivat itäkaakkoon yrittäen pysytellä yli 10 metrin lounaistuulirintamassa niin pitkään kuin mahdollista.

Erkaantuneen ryhmän vauhti putosi pian alle 10 solmuun, kun loput neljä etenivät yli 20:tä. Tiistaina puolen päivän aikaan Brunel purjehti kärjessä ja Mapfre viimeisenä 50 mpk Brunelin jäljessä.

Säärintamat näyttäisivät käyttäytyvän alueella oikukkaasti, ja todennäköisesti koilliseen lähtenyt ryhmä katselee jo parin vuorokauden päähän, jolloin heikon tuulen alue saavuttaa etelämmäs lähteneet veneet, ja pohjoisempana purjehtivat pääsevät nopeammin lännestä lähestyvälle tuulialueelle.

Ensimmäinen strateginen veto on joka tapauksessa nähty, ja muutaman päivän sisällä nähdään, kumpi palkitsee.

Joka tapauksessa kaikkien lienee syytä kiertää Azorien korkeapaine kaukaa pohjoisen puolelta, missä länsituulet ovat voimakkaammat. Todennäköisesti eteläisemmillä veneillä on jo ratkaisu, kuinka ne navigoivat pohjoiseen mahdollisimman pienillä tappioilla.

www.volvooceanrace.com