Hollantilaisveneet Brunel ja AkzoNobel lähestyivät Bristolin kanaalia ja sen vuorovesivirtoja pääasiassa Brunelin johdolla. Kanaalin alkupäässä vuorovesi virtasi ulospäin, mutta molemmat pystyivät etenemään suurimman osan ajasta.
Vuorovesiajoitus meni kärkiveneillä nappiin. Brunel ja AkzoNobel etenivät kanaalin kapeammalle osuudelle virran kääntyessä myötäiseksi, ja vastatuulikin alkoi voimistua. Kuuden solmun myötävirta auttoi luovimista merkittävästi.
AkzoNobel oli ajoittain kärjessä, mutta lopulta Brunel onnistui löytämään nopeimman tien ja ylitti maalilinjan ensimmäisenä aamun pimeinä tunteina, ja AkzoNobel tuli perässä muutaman minuutin kuluttua. Voittotaiston voi katsoa oheiselta 40 minuutin videolta.
Kolmanneksi purjehti Dongfeng. Sen jälkeen saapuivat Vestas, Mapfre, Turn The Tide ja Scallywag. Liki 10 metrin tuulen ansiosta veneillä ei ollut vaikeuksia selvitä vuorovesivirrasta.
Katse kääntyy pistetaulukkoon
Jokohan Brunel on ansainnut lempinimen lentävä hollantilainen?
Se aloitti koko turneen tahmeasti ja alisuoriutui aina Uuteen Seelantiin asti, mutta sen jälkeen Bekking on saanut juonen päästä kiinni. Ja nyt se on pitelemätön.
Brunel on kahminut pisteitä voittamalla kaksi viimeistä tuplapistelegiä. Ekstrapisteitä se on napsinut tasapäin espanjalaisvene Mapfren kanssa, yhteensä kolme. Legin voitosta tulee aina extrapojo, samoin joistakin muista merkittävistä suoriutumisista, kuten Kap Hornille ensimmäisenä saapumisesta.
Kisan kokonaistilanne kärjen osalta näyttää kutkuttavalta. Koko kisassa tasaisen varmasti suoriutunut hongkongilainen Dongfeng on taulukon piikkipaikalla yhden pisteen erolla Mapfreen, jonka suoritustaso muihin verrattuna on käynyt ailahtelevammaksi kisan edetessä.
Mapfren niskassa kahden pisteen päässä puuskuttaa jo takaa noussut Brunel. Sitten on 9 pisteen ero AkzoNobeliin. Mainittakoon, että AkzoNobel paranteli vielä 24 tunnin aikana purjehdittua matkaennätystä 602 meripeninkulmaan.
Jos Brunel mielii viedä koko kisan, se edellyttää kahta voittoa, joista saatujen ekstrapisteiden turvin se ohittaa myös Dongfengin. Ilman voittoja tilanne käy hankalammaksi, mutta Dongfeng ja Mapfre on jäätävä taakse molemmilla legeillä tai toisella legillä reilusti.
Dongfengin ja Mapfren mahdollisuudet näyttävät nyt paremmilta, mutta Brunelin puolesta puhuu sen hyvä vire viime legeillä.
Tasapisteissä sijoitus ratkaistaan satamakilpailuiden pistepottien perusteella, ja siinä Mapfre ja Dongfeng ovat ratkaisevasti edellä Brunelia.
Seuraava startti on 10.6. Göteborgiin Skotlannin pohjoispuolelta kiertäen. Samoilla suunnilla viihtyvät Atlantilta Skandinaviaan saapuvat matalapaineet kovine tuulineen, mutta ajoittain sinne voi asettua korkeapainekin.