IPS on pohjan läpi asennettava pod-vetolaite, jota Volvo Penta käyttää 300–1 000-hevosvoimaisten meridieselien yhteydessä vaihtoehtona perinteiselle akselivedolle. Koska hydrodynaamisesti etevän ja eteenpäin suunnatuilla potkureilla varustetun IPS-vetolaitteen hyötysuhde on korkea, tarjoaa IPS-vaihtoehto samalla teholla jopa 20 prosenttia akselivetoa paremman suorituskyvyn tai vastaavan suorituskyvyn pienemmällä teholla. Tällöin IPS:n mahdollistavan jopa 30 prosenttia akselivetoa alhaisemman kulutuksen ja 30 prosenttia pienemmät päästöt.
Ehkä suurimman mullistuksen IPS toi kuitenkin hallintalaiteteknologiaan. Se oli ensimmäinen alusta, johon Volvo Penta integroi perinteisen hallintalaitteiston lisäksi joystick-hallintalaitteen, joka helpottaa isojen moottoriveneiden käsittelyä ahtaissa paikoissa.
Muihin IPS:n etuihin kuuluu muun muassa mukavuus ja tilankäytön tehokkuus. Monessa tapauksessa IPS on todettu akselivetoa hiljaisemmaksi ja värinättömämmäksi. Sisätilojen suunnitteluun IPS-ratkaisu vapauttaa enemmän tilaa ja vaihtoehtoja.
Volvo Pentalle IPS on ollut menestys, johon pääkilpailijat eivät ole pystyneet vastaamaan. Kuluneen 15 vuoden aikana Volvo Penta on valmistanut myynyt ja toimittanut jo 30 000 IPS-vetolaitetta.