Nelisylinterinen ja 3,7-litrainen D4 sekä kuusisylinterinen ja 5,5-litrainen D6 ovat Volvo Pentan varta vasten venekäyttöön kehittämiä moottoreita ja omissa teholuokissaan ylivoimaisia markkinajohtajia. Vuonna 2003 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen Volvo Penta on valmistanut ja toimittanut yli 100 000 D4- ja D6-moottoria.
Uuden sukupolven moottoreita on kehitetty monilta yksityiskohdiltaan entistä tehokkaammiksi ja taloudellisemmiksi, mutta omistajan kannalta kenties merkittävin uudistus on pidentyvä huoltoväli. Esimerkiksi öljyjä ei tarvitse enää vaihtaa vuosittain ja määräaikaishuolloissa tehtävät toimenpiteet vähenevät. Ylläpitokustannuksien pitäisi vähentyä kolmanneksella.
Sama pätee uusien moottorien lisäksi myös täysin uuteen Aquamatic DPI -vetolaitteeseen, joka korvaa aiemman DPH:n. Käyttöominaisuuksien kannalta sen merkittävin uudistus on hydraulinen kytkin, jonka ansiosta vaihde kytkeytyy päälle hiljaisesti ja pehmeästi, ilman kolahdusta. Vihdoinkin, voisi todeta.
DPI-perävetolaitteen hydraulikytkin vastaa pitkälti pohjan läpi asennettavan IPS-vetolaitteen vastaavaa, ja sen lisäksi DPI:hin siirtyy myös muita aiemmin vain IPS:n kanssa saatuja ominaisuuksia. Esimerkiksi DPI:n Aquamatic Joystick -järjestelmä täydentyy Joystick Driving -ajotoiminnolla sekä DPS-taivasankkurilla.
D6-moottorien yhteyteen saatavilla oleva IPS 10 -pod-vetolaite on kokenut vastaavat huollontarvetta pienentävät parannukset kuin moottorit ja DPI-vetolaite.
Uudet D4 ja D6 tulevat myyntiin entistäkin laajempana mallistona, sillä molempien moottorisarjojen huipulle saadaan uudet, entistä tehokkaammat vaihtoehdot. D4:sta kutitellaan nyt enimmillään 320 hevosvoimaa eli 20 enemmän kuin ennen. Tehokkain D6-versio on puolestaan 40–45 hevosvoimaa vahvempi kuin ennen eli sisämoottori- ja IPS-versiona 480-hevosvoimainen ja DPI-vetolaitteeseen yhdistettynä 440-hevosvoimainen.
Kokonaisuudessaan mallisto muodostuu kymmenestä sisämoottorista (D4-175/230/270/300/320 I ja D6-300/340/380/440/480 I), kymmenestä Aquamatic-perävetolaitteella varustetusta sisäperämoottorista (D4-150/230/270/300/320 A ja D6-300/340/380/400/440 A) ja viidestä IPS-vaihtoehdosta (D6-IPS400, D6-IPS450, D6-IPS500, D6-IPS600, D6-IPS650, joiden moottoreina on vastaavasti D6-300/340/380/440/480).
Lehdistölle Volvo Penta esitteli uutuudet jo alkuviikosta Göteborgin testikeskuksessa, jolloin uutuuksia pääsi myös kokeilemaan. Totalvene oli paikalla, joten uutuuksiin ja niiden koeajotuntumiin palataan vielä tarkemmin ensi viikolla.