Alutroll on noussut viime vuosina rekisteröintitilastoissa tasaiseen tahtiin, ja tavoittelee tänä vuonna paikkaa jo kymmenen myydyimmän venemerkin joukossa. Suurin ”syyllinen” siihen on mallivuodelle 2021 esitelty 410 Snapper, josta on tullut Alutrollin ylivoimaisesti myydyin malli.
Nelimetrisenä täysalumiiniveneenä 410 Snapper on ollut varsinkin kalastuksen harrastajien mieleen. Snapperin tilankäyttö on tehokasta, ja se on näppärästi kuljetettavissa vesistöstä toiseen jarruttomalla trailerilla. Ominaisuuksista etenkin kokoluokassa kiitettävä vakaus palvelee hyvin suosittua heittokalastusmuotoa.
Hyväksi todettu tilaratkaisu on Prossa ennallaan. Keulassa on kookas kalastustaso, jonka alla on runsaasti säilytystilaa. Syvä peräpenkki toimii toisena heittoalustana. Niiden väliin jää kuitenkin reilunkokoinen syvempi avotila, josta osan voi uhrata paapuurin laidalle tulevan pitkän vapalaatikon hyväksi.

Pulpettivaihtoehtoja on entiseen tapaan kaksi, SC ja CCF. Takapenkiltä istuen ajettavassa SC:ssä on laitapulpetti, joten vapaata turkkitilaa on käytössä mahdollisimman paljon. CCF:ssä pulpetti on keskellä ja edempänä, ja sen takana on kuskille erillisistuin. Tukevat laita- ja tuulilasikaiteet mahdollistavat monipuolisen kalastusvälineiden sijoittelun.
Mutta mitä sitten on uutta? Ehkäpä tärkeimpänä asiana Pro saa lisää tehoa. Aiemmin Snapperin maksiteho oli 30 hevosvoimaa, Prossa se nousee 40 hevosvoimaan. Lisätehon myötä myös pohjapellin paksuus kasvaa. Prossa se on 4 millimetriä, mikä on nelimetriselle veneelle paljon. Snapper Prolla ei tarvitse aristella rantautumisia, trailerointeja tai karikkojen kalapaikkojen kokemista.
Uutta ilmettä sisätiloihin tuo keulatason ja peräpenkin pintamateriaalin vaihtuminen solumuovista pintapehmeään EVA-kansipinnoitteeseen. Ulkoa Prot tunnistaa uusista puna-mustista tai kelta-mustista kylkiteippauksista. Tilauksesta Snapper Pron saa myös yksilöllisellä runkoteippauksella.

Kuskin kuppipenkki kuuluu molemmissa pulpettiversioissa vakiovarustukseen. Paketit muodostetaan tuttuun tapaan Tohatsun moottoreilla. Snapper Pro SC:n pakettihinnat alkavat 30-hevosvoimaisella moottorilla varustettuna 17 990 eurosta. Tehokkaampi 40-hevosvoimainen moottori nostaa hintaa 1 300 eurolla ja CCF-pulpettiversio 300 eurolla. Koko malliston pakettihinnat jäävät vakiovarustein siis alle 20 000 euroon.
4,1 metriä pitkä ja 1,8 metriä leveä Snapper Pro painaa ilman moottoria 280 kiloa. Tohatsu MFS30 nostaa yhteispainon noin 350 kiloon ja MFS40 380 kiloon. Snapper Pro on CE-merkitty D kategoriaan neljälle henkilölle. Alutroll-Tohatsu-paketeille myönnetään markkinoiden pisin, seitsemän vuoden takuu.





