Ahkerasti mallistoaan viime vuosina laajentanut Alutroll tunnetaan etenkin kalaveneistään, mutta Keuruulla täysalumiiniveneitä valmistava veistämö hakee yhä hanakammin markkinoita myös mökki- ja yhteysveneiden luokista. Uusi 465 Trooper Lite on tästä hyvä esimerkki.
Peräpenkiltä ajettavana sivu- (SC) ja erillisistuimella varustettuna keskipulpettiversiona (CCF) saatavana oleva 465 Trooper Lite jakaa saman tukevan perusrakenteen eli rungon ja kannen helmikuussa 2023 ja 2024 lanseerattujen 465 Trooper SC ja 465 Trooper DC -mallien kanssa. Alkuperäisiin kalavenemalleihin nähden kalustusta on Lite-malleissa kuitenkin karsittu.
Keulan heittokalastustason ja suurten säilytystilojen sijaan Lite malleissa on kiinteänä kalusteena vain keulatuhto, peräpenkki ja sen eteen asemoitu kompakti ohjauspulpetti. Vapaata ja sadevesityhjenevää turkkitilaa onkin sitten reilummin, Alutrollin mukaan viitisen neliömetriä, joten mökki- ja yhteysveneessä kaivattua monikäyttöistä kuormatilaa on runsaasti. Laitoja kiertää koko veneen matkalta tukevat, kiinnihitsatut kaiteet.
Lite SC -versiota ajetaan peräpenkiltä käsin. CC-versiossa ohjauspulpetti on edempänä, joten pulpetin ja peräpenkin väliin on jäänyt tilaa varustukseen kuuluvalle kuljettajan erillisistuimelle.
Rungon 4,35 metrin pituus on hyödynnetty aivan perään saakka. Moottorikaivo on kaikissa Troopereissa ”ulkoistettu”, eli moottori on ripustettu rungon jatkeena olevaan bracketiin eli perämoottoritelineeseen, joka kasvattaa kokonaispituuden mallimerkinnän mukaiseen 4,65 metriin. Uimaportaat kuuluvat vakiovarustukseen, mutta Trooper SC ja DC -mallien uimatasoja Lite-malleissa ei ole.
Ajovalmiit paketit muodostetaan 30- tai 50-hevosvoimaisilla Tohatsuilla. Lite SC:n pakettihinnat ovat moottorivalinnasta riippuen 23 490 tai 24 990 euroa, Lite CCF:n vastaavasti 23 990 ja 25 690 euroa. CCF-versiossa 20 lisähevosvoimaa ovat siis 200 euroa kalliimpia kuin SC:ssä.