Monen venetyypin juuret ovat perinteisissä kalaveneissä. Esimerkeistä käyvät Pohjois-Amerikan itärannikon kalastus- ja hummeriveneistä inspiroidut trawler- ja down east lobster -tyyppiset matkaveneet tai italialaiset, etenkin Sorrenton alueelle tyypilliset päivänpaistattelu-gozzot.
1800-luvun gozzo sorrentino oli noin 7-metrinen, pyöreäperäinen, apupurjeella ja airolla varustettu kalatusvene. Seuraava vuosisata toi niihin pienen sisämoottorin. Sotavuosina gozzoille keksittiin muutakin kuin kalastuskäyttöä, ja niihin alettiin asentaa tehokkaampia autonmoottoreita.
Sotavuosien jälkeen gozzoja alettiin yhä enemmän käyttää myös huviveneinä. Sen myötä niiden koot ja moottorien tehot jatkoivat kasvuaan. Tähän liittyy myös nyky-gozzoille tyypillinen piirre, jossa runko on vesilinjastaan leveä ja tasaperäinen, mutta vedenpinnan yläpuolisilta osilta perä on perinteiseen tapaan pyöristetty. Lopputuloksena on pyöreäperäisen näköisiä mutta 20–30 solmun liukunopeuksiin yltäviä ”retroklassikoita”.
Kansainvälisesti tunnetuin gozzo-merkki on Apreamare, jonka historia juontaa juurensa aina 1800-luvun puoliväliin saakka. Apreamare-brändi syntyi 1980-luvulla, kehitti valtavaa majavan häntää muistuttavalla uimatasolla varustetun liukuvarunkoisen gozzon ja kansainvälistyi varsinkin kuluvan vuosituhannen alkuun ajoittuneen Ferretti Groupin omistusjakson aikana. Nykyisin merkki on jälleen Aprea ja Pollio perheiden omistuksessa.
Apreamaren Gozzo-mallistossa on kaksi varsin tuoretta jäsentä, pari vuotta sitten esitelty 35 ja mallivuoden 2022 uutuuksiin kuuluva 45. Varsinkin pienemmässä piirteet ovat selvästi nykyaikaistuneet ja perimä alkaa olla häilyvä. Sille on varmasti syynsä.
Ainakin syksyn mittaan Välimerellä järjestettyjen uivien venemessujen tarjonnan perusteella kuumin veneluokka on juuri nyt kahdella V6- tai V8-perämoottorilla varustetut ja 33–35-jalkaiset eli reilu kymmenmetriset T-top-veneet. Etenkin Genovan venemessuilla niitä esiteltiin silmiinpistävän runsaasti.
Syyskuussa Genovassa Apreamare Gozzo 35 rinnastui pikemminkin nimen omaan T-top-veneiden kuin gozzojen riveihin, yhdellä erotuksella: siinä ei ole perämoottoreita, vaan kaksi dieseliä joko suoriin akseleihin tai perävetolaitteisiin yhdistettynä.
Isojen perämoottoriveneiden todellisessa mekassa eli Floridassa Fort Lauderdalen venemessuilla julkistettu Gozzo 35 Speedster muuttaa tilanteen. Ja laittaa saman tien tavallaan vielä vähän paremmaksi, sillä perämoottoreita on kahden sijaan kolme. Apreamare lupailee tiedotteessaan Speedsterin saavuttavan kolmella 300-hevosvoimaisella Mercurylla varustettuna hyvän matkaa yli 40 solmun huippunopeuden.
Lukema yllättää, mutta pikemminkin alakanttiin, sillä tyypillisesti vastaavan kokoiset T-top-veneet yltävät nelosella alkaviin lukemiin jo kahdella 300-hevosvoimaisella koneella eli kolmasosan vähemmällä. Eroa selittää se, ettei Apreamare Speedster ei ole mikään ”superslimmi” porraspohjavene, vaan aika tuhti (6,5 tonnia painava) ja pulska (3,7 metriä leveä), eikä pitkä 9,6 metrin vesilinjakaan varmasti auta.
Nopea eteneminen vaatii siis roimasti tehoa ja kuluttaa epäilemättä paljon energiaa. Ja sehän ei jenkeissä tunnu haittaavan, ainakaan samoissa määrin kuin Euroopassa.