Voisi kuvitella, että kun venevalmistajalla on käsissään menestysmalli, joka myy kuin häkä ja jota on suitsutettu alan testeissä yksimielisesti loistovehkeeksi, ei sitä ihan heti lähdettäisi muuttamaan. Axoparilla tuumitaan toisin, sillä menestyskulkua halutaan jatkaa ja hypeä pitää yllä.
Tosin uusi, mallivuoden 2020 Axopar 37 näyttää ensivilkaisulta ihan entiseltä, eikä mitoissakaan ole suuria muutoksia. Todellisuudessa kaikki on kuitenkin uutta. Esimerkiksi kahdella portaalla varustettu runko on suunniteltu ja muotoiltu täysin uudelleen, samoin kansimuotti.
Peruskonsepti on kuitenkin melko prikulleen ennallaan, evoluutiolla ja muutamalla uudella idealla höystettynä. Jälkimmäisistä ehkä mielenkiintoisin on lisävarusteena reilun 5 000 euron hintaan saatavat keulakajuutan näyttävästi ylös aukeavat lokinsiipiovet. Toinen toivottu parannus on noin 4 000 euron hintainen erillinen toilettikoppi keulakajuutassa vakiona olevan sähkö-wc:n ympärille.
Uudella rungolla on haettu entistäkin parempaa ajotuntumaa ja parempaa taloudellisuutta. Esimerkiksi portaat ohjaavat nyt entistä enemmän ilmaa rungon ja veden väliin, minkä pitäisi pienentää kulkuvastusta. Myös kulkuasentoon on haettu parannusta. Moottoreina käytetään edeltäjästä tuttuun tapaan vain ja ainoastaan kahta suurta perämoottoria. Monista kilpailijoista poiketen Axopar 37 on suunniteltu alusta saakka nimen omaan perämoottoreille ja niiden ehdoilla.
37-sarja muodostuu kolmesta mallista, jotka tuntevat nimet Spyder, Sun-Top ja Cross Cabin. Spyder on täysin avoin päivänpaistatteluun ja sporttiseen ajoon sopiva ”nakumalli”, jollaista 37-sarjassa ei ole ennen ollut. Sen verran isosta avoveneestä on kyse, että Suomessa Spyder jäänee harvinaiseksi.
Sun-Top on varustettu kiinteällä ajokatoksella, joka kattaa ohjaamon lisäksi myös matkustamon. Katoksessa on vakiona käsin operoitava haitarimallinen kangaskattoluukku, sähkökäyttöisyyden saa lisävarusteena (3 250 €). Katoksen etupilarit ovat uudessa ST:ssä siirretty A-pilarimaisesti ohjaamon sivuikkunoiden kohdalle, jossa ne ovat sekä esteettisesti että veneessä kulkemisen kannalta entistä pienemmässä roolissa.
Cross Cabinin tuulilasissa on alkuperäisen Axopain Cabin-veneiden tyylin mukaisesti negatiivinen kallistus. Edellisen sukupolven virtaviivaisemmalla tuulilasilla varustettu Sports Cabin jää siis ainakin toistaiseksi unholaan.
Kaikkia kolmea uutta 37-mallia voi versioida takakannen modulaarisen rakenteen avulla. Vakiomallina on tilava takakansi, jonka luukkujen alla on reilusti säilytystilaa. Edeltävän sukupolven malleista tutut vaihtoehdot ovat kahden hengen makuukajuutta tai ulkopentterimoduuli. Uutena vaihtoehtona Spyderiin ja Sun-Topiin on saatavilla korotettu takakansi, jonka alle jää todella kookas ja monikäyttöinen tavaratila. Takakansioptioiden hinnat vaihtelevat 5 000 euron molemmin puolin.
Suurelle yleisölle uuden sukupolven Axopar 37 -mallisto näytetään ensimmäisen kerran tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla. Helsingissä järjestetyssä lehdistöesittelyssä uusia 37:ja päästiin jo ajamaankin, joten Suomen veneilykelejä ajatellen mielenkiintoisimman Cross Cabinin laajempi koeajojuttu julkaistaan Totalveneessä jo sitä ennen. Pysy kuulolla.